Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
It
Anne Boie Johannesson

Manglende it i pædagogikum

21. februar 2013
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Der er for lidt it i teoretisk pædagogikum.

Jeg har en lærerkandidat på et af mine kemihold for tiden. Og jeg er dybt frustreret! Ikke over ham, men over den manglende sammenhæng mellem teoretisk og praktisk pædagogikum. Der kommer ingen information til mig om, hvad der sker på teopæd-kurserne, eller om hvad vi forventes at gøre for at få teori og praksis til at hænge sammen. For det er vel meningen, at kandidaterne i deres refleksioner over undervisningen skal kunne trække på relevant teori – eller hvad?

Nå, men efter at have efterlyst informationer blandt kollegerne uden at finde ud af noget, gik jeg ind på Ministeriet for Børn og Unges hjemmeside. Her er der linket til SDU’s hjemmeside, da det er dem, der står for teoretisk pædagogikum for tiden. Men linket var dødt! Så søgte jeg på SDU’s hjemmeside, hvorefter jeg fandt nogle litteraturlister. Så langt, så godt.

Nu ligger min interesse i høj grad indenfor it-didaktik, så jeg støvsugede litteraturlisterne med det fokus. Det eneste sted, der er litteratur om it, er i forbindelse med endags-workshoppen om ”It i undervisning og læring”.  Litteraturlisten er ganske kort: Der skal læses et kapitel om it i samfundsfagsundervisning, en artikel om lærer- og elevroller i projektorganiseret og netstøttet undervisning samt ”Magt og afmagt – om it i gymnasiet”. Der er forslag til yderligere tre artikler, der dog kun er supplerende litteratur.

Og hvorfor er det så et problem? Det er det, fordi de to første henvisninger på listen bygger på undersøgelser, teorier m.m. fra tiden før de sociale medier. Vores elevers mediekultur, tænkemåde og krav til undervisningen har ændret sig radikalt med Facebook, Twitter, Youtube, Instagram osv. Hvis man ikke tager det i betragtning, så risikerer man at skyde forbi, når man prøver at ramme målgruppen for undervisningen.
Den tredje henvisning problematiserer gennem fire cases brugen af it i gymnasiet. Der kommer ingen konkrete forslag til, hvordan it kan bruges konstruktivt, ud over at brugen af it bør varieres…

Så hvad er det, der forventes af vejledere i praktisk pædagogikum? Vi skal vel ikke lære vores kandidater, at den bedste måde at anvende it på er med den klassiske metode ”Prøv om det virker – hvis ikke, så prøv noget andet”. Der må være mere kvalificerede måder at gøre det på, og de bør komme fra teopæd. Vi forventer, at kandidaterne lærer nyttig didaktik og pædagogik, som vi sammen kan diskutere og reflektere over i forbindelse med undervisningen. Og i øvrigt bør it-didaktik og –pædagogik fylde væsentlig mere end én endags-workshop i teoretisk pædagogikum – og underviserne i teopæd bør have en vis grad af digital dannelse! 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Mette Hermann - GL

    It, der virker!

  • Eva Pors

    Hold dig inspireret og opdateret

  • No image

    Fra uromager til deltager

  • Kaare-Blinkenberg.jpg
    Debat

    Vi bør opruste og samle alle gode menneskelige kræfter i kampen mod maskinerne

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater