Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
It

Fra uromager til deltager

6. juni 2012
Skrevet af_
Mette Hermann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Computeren skal bruges som aktiv medspiller i undervisningen

I Politiken (den 5.6.2012) kan man læse, at brugen af blandt andet Facebook og spil er ødelæggende for undervisningen. I en undersøgelse foretaget af Aspekt fremgår det nemlig, at 48% af de 56.000 i undersøgelsen adspurgte gymnasieelever bruger computeren enten altid eller ofte som underholdning i undervisningen.

Reaktionerne på denne oplysning er mange, og stort set alle har de det synspunkt tilfælles, at der skal mere pædagogisk styring til, og at både lærere og elever må påtage sig et øget ansvar.

Misbruget af computeren i undervisningen løses dog ikke af restriktive regler for brugen af internettet, som for eksempel lukket adgang til udvalgte sites, eller mere håndfast klasserumsledelse fra lærernes side af.

Løsningen ligger lige for: Computeren bør og skal i langt højere grad tænkes ind i undervisningen som et læringsredskab, der understøtter arbejdet med realiseringen af de faglige mål. Min påstand er, at hvis man integrerer computeren og adgangen til internettet i sin undervisning, og altså anvender computeren aktivt, så reduceres dette misbrug af computeren radikalt. Undersøgelsen her indikerer derfor også, at computeren anvendes alt for lidt til undervisningsrelaterede aktiviteter, og ofte sikkert bare som et noteapparat eller som redskab til informationssøgning.

Lad os derfor flytte fokus fra computeren og adgangen til internettet som en kilde til uro og manglende deltagelse i undervisningen, og i højere grad fokusere på, hvad computeren kan bruges til, og hvordan vi får implementeret den i de forskellige fag. I gymnasieskolen er vi nu nået til et punkt, hvor alle skoler har velfungerende intranet, de fleste lærere får en arbejdscomputer og størstedelen af vores elever medbringer enten computere, tablets eller smartphones i undervisningen. Dertil kommer de nye it-praksisformer, der er kommet til de sidste par år: Brugen af internettet handler ikke længere blot om at søge viden, men i højere grad om at producere, kommunikere og videndele på nettet. Med web 2.0 er der simpelthen åbnet op for et slaraffenland af muligheder hvad angår brugen af didaktisk og pædagogisk it i undervisningen.

Der er derfor behov for massiv efteruddannelse af gymnasieskolens undervisere inden for it i undervisningen, og det er i høj grad en ledelsesopgave at sørge for medarbejdernes kompetenceudvikling på dette felt. Påtager ledelsen sig ikke det ansvar, så vil det fortsat kun være pionererne rundt omkring, der arbejder innovativt og udviklingsorienteret med implementeringen af didaktisk og pædagogisk it i undervisningen.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Anne Boie Johannesson

    Manglende it i pædagogikum

  • Mette Hermann - GL

    It, der virker!

  • Eva Pors

    Hold dig inspireret og opdateret

  • Kaare-Blinkenberg.jpg
    Debat

    Vi bør opruste og samle alle gode menneskelige kræfter i kampen mod maskinerne

  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater