Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Debat

Magistrenes A-kasse i fokus: Skal det fremover kunne betale sig at være medlem af en a-kasse?

14. november 2022
Skrevet af_
sigrid-dk

Der har aldrig været så mange i arbejde som nu, og der mangler arbejdskraft. Men skyerne på himlen har aldrig været så sorte. Digitale beregninger på nettet (Det Faglige Hus) fortæller, at man kan spare 3500 kr./år som gymnasielærer eller 3912 kr. som medlem af DM, hvis man skiftede både fagforening og a-kasse. Det er især interessant, når en sammenligning alene af fagforeningskontingenter kan svinge mellem 55-468 kr. om måneden.

Som akademiker, der gerne vil være medlem af en solidarisk a-kasse uden fede ben og med direkte valg til bestyrelsen, der sikrer den størst mulige medlemsindflydelse, er der kun ét valg: Magistrenes A-kasse. Dér sidder eksperterne med viden om magistrene og scient´ernes 300 uddannelseskombinationer, kompetencer, nuværende og potentielle arbejdsmarkeder. Dér koster kontingentet 502 kr. om måneden. I Akademikernes A-kasse koster det 467kr. om måneden. De har til gengæld ikke noget direkte valg til bestyrelsen, ingen direkte medlemsindflydelse eller indgående ekspertise om magistre og scient’er.

Dit kontingent dækker en arbejdsløshedsforsikring, hvilket giver en vis sikkerhed, skulle man blive arbejdsløs. Da staten også er med i forsikringsordningen, er der love og regler, der skal overholdes, og derudover kan a-kasserne udbyde forskellige goder, som medlemmerne efterspørger – f.eks. sparring om ansøgning, kurser og netværk – også til de atypisk ansatte. Med andre ord er arbejdsløshedsforsikringen en fordel økonomisk så vel som fagligt.

Men de sidste tyve år er den højt besungne ”velfærd” for a-kassernes medlemmer kun gået ned ad bakke. Vi har set hvordan politikerne har skåret i dagpengene, så ét års dagpenge svarer til 10 måneder, måske nu kun 6-9 afhængig af bolig og inflation. Dagpengeperioden er halveret, genoptjeningskravet fordoblet. Dimittendsatsen (for ikke-forsørgere) er reduceret fra 82 til 71,5% af højeste dagpenge. Pensions- og efterlønsalderen er forhøjet, men dagpengene forhøjes ikke med ancienniteten, og efterlønnen er skåret fra fem til tre år, hvilket i praksis svarer til en udfasning. Man må spørge sig, hvor længe det kan betale sig at være medlem af en a-kasse, hvis derouten fortsætter.

Vi siger stop for udhulingen af dagpenge, og i den nuværende krise må og skal der en inflationssikring til. Vi siger stop for flere regler (mere end 30.000 sider!). A-kasserne skal have større frihed, og de kan sagtens varetage jobformidlingen i de første 6 måneder. Det skal fortsat – fagligt og økonomisk – kunne betale sig at være medlem af en a-kasse som Magistrenes A-kasse, a-kassen, der samler og forener magistre og scient´er! Politikerne skal huske a-kassens medlemmer og især de ledige, for vi skal ikke bøde for andres uvidenhed, fordomme eller arrogance. Vi vil ikke gå en stille død i møde.  

Finn Hartvig, medlem af Magistrenes A-kasses bestyrelsen     

Sigrid Jørgensen, næstformand i Magistrenes A-kasse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Iben-Lehmann-Rasmussen-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Lad os respektere forskellene mellem stx og htx

  • Lise-sorthvid-kopi_1-aspect-ratio-348-234
    Debat

    Pisa etnisk – hvordan kommer vi videre?

  • No image
    Debat

    Når rimeligheden har en grænse 

  • Debat

    Jeg ser problemer ved “at lade elevernes individuelle behov bane vejen for læringen”

  • Lone-2.jpg
    Debat

    Ungesynet i gymnasieskolen mangler en pædagogisk opgradering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater