Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne Boie Johannesson

Målinger og almendannelse

22. oktober 2015
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Fristelsen til at undervise med henblik på tests og eksamener er stor. Som lærer fristes man til at nedprioritere de blødere overfaglige kompetencer til fordel for faktaviden, der kan reproduceres til eksamen. Specielt i disse tider, hvor ledere og politikere kan gå på nettet og se, hvordan en specifik skoles elever klarer sig, eller hvordan det går med danskundervisningen i en bestemt klasse. Det er nærliggende at tænke, at vi snart bliver belønnet/straffet for, hvordan det går med vores elever til eksamen.

Men vi er, gennem vores bekendtgørelser (for stx, hhx, htx og hf), også forpligtede til at almendanne og studieforberede de unge. Problemet er bare, hvad sker der med almendannelsen, hvis der fokuseres på snævre faglige mål? Mit gæt er, at så nedprioriteres det personlige og det sociale, det vil sige de kompetencer, der ikke er målbare på samme måde som de rent faglige kompetencer.

Jeg var så heldig at være til et oplæg af Knud Illeris før efterårsferien. En af hans pointer var, at fremtidens kompetencer ikke kun er faglige kompetencer, men at der i fremtidens samfund også er “et stærkt behov for udvikling af samfundsmedlemmernes identitet, fleksibilitet, socialitet, empati, engagement m.v.”
Han stillede sig i opposition til Hattie- og Qvortrup-bølgen ved at advare mod, at når der fokuseres så meget på det rent faglige, underprioriteres den personlige udvikling. Dermed skyder vi os selv i foden, for de unge, der skal være vores fremtid, kommer ikke ud med de nødvendige kompetencer til at klare sig på fremtidens arbejdsmarked.

Illeris pointerede, at vi vel heller ikke ved ret meget om, hvilken faglighed der er nødvendig for de unge i fremtiden. Det eneste, vi ved med sikkerhed, er at en stor del af de jobs, der findes i dag, vil se helt anderledes ud om nogle år. Derfor er det måske bedre at fokusere på, hvor gode eleverne er til at lære og til at omstille sig, frem for hvor gode de er til noget rent fagfagligt?

En af hans andre pointer var, hvad det egentlig vil sige at lære noget. Her er det ikke nok at kunne reproducere, hvad læreren siger. Hvis man virkelig lærer noget, bliver man kompetent til det. Det vil sige, at man kan bruge det lærte til at handle hensigtsmæssigt i kommende fremtidige og ukendte situationer. Det ligger i sagens natur, at man ikke kan teste i fremtidige og ukendte situationer.
Jeg er bekymret for, om det store fokus på målinger og socioøkonomiske nøgletal vil fremme undervisning, der lægger op til reproduktion frem for læring.

Måske foregriber jeg bekymringerne. På mange skoler foregår der en sund debat, og mange er endnu ikke helt klar over, hvordan de vil forholde sig til tallene. Måske ender det på et fornuftigt niveau, hvor vi på velreflekterede måder arbejder med i at sætte klarere mål for undervisningen, og med at hjælpe eleverne til at reflektere over om de har nået målene.

Problemet er bare, at man vel kun kan se, om man har nået nogle mål, hvis de er målbare? Hvordan måler man på, om man er blevet bedre til at samarbejde? Eller om ens empati er vokset? Hvordan måler man på almendannelse?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater