Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
1375731_10202307183465181_1834620848_n

Må man ikke pege fingre?

5. maj 2014
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
Marts-nummeret af Gymnasieskolen leverede en håndfuld stimulerende betragtninger på tingenes tilstand i vores allesammens OK13-ramte virkelighed. Allerede i lederen kunne man læse, at implementeringen af OK13 havde fået karakteren "dumpet" på et nyligt afholdt GL-seminar for tillidsrepræsentanter. Naturligvis! Har man interesseret sig bare lidt for konsekvenserne af OK13, så kan det ikke overraske. Lederen fastslog dog, at der fra bladets side ikke skulle peges fingre ad nogen; i stedet ville man "opfordre til dialog og ansvar på begge sider af bordet". Dialog og ansvar – det klinger selvfølgelig mere konstruktivt end at ”pege fingre”, men hvilken form for dialog og ansvarlighed er det egentlig, der er behov for i den nuværende situation? 
 
Bladet skrev, at ”det fortsat er ledelsernes ansvar at udstikke retningen – forklare, hvor skolerne skal hen og ikke mindst hvorfor”. Bevares. Nu kan man jo både udstikke retning og begrunde, uden nødvendigvis at sige noget, der har meget med virkeligheden at gøre – hvad OK13 da også illustrerer forstemmende godt. Jeg gætter på, at mange af de ledelser, som lige nu frustrerer vores medlemmer voldsomt, ikke vil synes de bliver specielt udfordret af bladets overordnede karakteristik af ansvarlig skoleledelse. Og hvad med os lærere på den anden side af 'bordet'? Hvad mener bladet, at indholdet af vores dialog og ansvarlighed skal være? Er det ansvarligt at undlade at rette klar og tydelig kritik mod de negative forandringer, som rigtig mange kolleger nu oplever – og dermed også mod de beslutningstagere, som på magtfuldkommen facon har “udstukket retningen” og gennemtvunget forandringerne? Lederen stillede ikke disse spørgsmål. I stedet konstateredes det, at lærerne fremadrettet nok bliver nødt til at "sluge yderligere et par kameler og, som GL-formanden påpeger, retænke solidaritetsbegrebet".
 
Det er vel aldrig usundt for en levende fagforening at forholde sig til sit solidariske grundlag, men jeg bliver alvorligt bekymret for de mange kolleger, som åbenbart lige skal ”sluge yderligere et par kameler”, og for kvaliteten i den uddannelse, de skal bedrive. OK13 kridtede banen op til ledernes mere eller mindre frie leg i deres 'udvidede ledelsesrum', og der tegner sig et dystert billede, ikke mindst på mange af de skoler, som har rettet ind efter Moderniseringsstyrelsens og Undervisningsministeriets metoder og fravalgt at indgå arbejdstidsaftaler med lærerne.  Vi taler om øget usikkerhed i hverdagen, arbejdsintensivering og forringede kår, demotivering, beretninger fra mange lærere om så belastende arbejdsforhold, at det har sundhedsmæssige konsekvenser, og en erosion af vores hidtidige solidariske grundlag, som følge af arbejdsgivernes enerådige og uværdige fremfærd. Vi taler om negative forandringer med meget seriøse konsekvenser for såvel den enkelte som for helheden, og på den baggrund synes jeg, vi kan og skal pege fingre, og i øvrigt sige nej til at få serveret flere 'kameler'!
 
OK13 er som bekendt ikke lærernes projekt – det er arbejdsgivernes. Det er Bjarne Corydon, Christine Antorini, ledende embedsmænd i statsforvaltningen, og skoleledere landet over, som sidder med ansvaret for de forringelser, mange lærere nu oplever. Og vi skal ikke tage fejl: Projektet ER at svække lærerne – ikke bare GL, men den enkelte lærer – overfor arbejdsgiverne. Det skal vi ikke undlade at sætte ord på. Arbejdsgiverne må bringes til at forstå konsekvenserne af deres diktatoriske og verdensfjerne adfærd, og at det ikke er noget gangbart værktøj i udviklingen af de gymnasiale uddannelser at aflire påstande om lærernes manglende vilje til at ‘sluge kameler’, ‘tage ja-hatten på’, og så videre. Vi optræder mest ansvarligt ved at tale lige ud af posen om de forringelser, som vi er vidne til, og ved ikke blot at tale, men også styrke vores organisering, og handle – kollektivt.
 
Tomas Kepler,
nyvalgt GL-hovedbestyrelsesmedlem for Liste 1.
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater