Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
1375731_10202307183465181_1834620848_n

Må man ikke pege fingre?

5. maj 2014
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
Marts-nummeret af Gymnasieskolen leverede en håndfuld stimulerende betragtninger på tingenes tilstand i vores allesammens OK13-ramte virkelighed. Allerede i lederen kunne man læse, at implementeringen af OK13 havde fået karakteren "dumpet" på et nyligt afholdt GL-seminar for tillidsrepræsentanter. Naturligvis! Har man interesseret sig bare lidt for konsekvenserne af OK13, så kan det ikke overraske. Lederen fastslog dog, at der fra bladets side ikke skulle peges fingre ad nogen; i stedet ville man "opfordre til dialog og ansvar på begge sider af bordet". Dialog og ansvar – det klinger selvfølgelig mere konstruktivt end at ”pege fingre”, men hvilken form for dialog og ansvarlighed er det egentlig, der er behov for i den nuværende situation? 
 
Bladet skrev, at ”det fortsat er ledelsernes ansvar at udstikke retningen – forklare, hvor skolerne skal hen og ikke mindst hvorfor”. Bevares. Nu kan man jo både udstikke retning og begrunde, uden nødvendigvis at sige noget, der har meget med virkeligheden at gøre – hvad OK13 da også illustrerer forstemmende godt. Jeg gætter på, at mange af de ledelser, som lige nu frustrerer vores medlemmer voldsomt, ikke vil synes de bliver specielt udfordret af bladets overordnede karakteristik af ansvarlig skoleledelse. Og hvad med os lærere på den anden side af 'bordet'? Hvad mener bladet, at indholdet af vores dialog og ansvarlighed skal være? Er det ansvarligt at undlade at rette klar og tydelig kritik mod de negative forandringer, som rigtig mange kolleger nu oplever – og dermed også mod de beslutningstagere, som på magtfuldkommen facon har “udstukket retningen” og gennemtvunget forandringerne? Lederen stillede ikke disse spørgsmål. I stedet konstateredes det, at lærerne fremadrettet nok bliver nødt til at "sluge yderligere et par kameler og, som GL-formanden påpeger, retænke solidaritetsbegrebet".
 
Det er vel aldrig usundt for en levende fagforening at forholde sig til sit solidariske grundlag, men jeg bliver alvorligt bekymret for de mange kolleger, som åbenbart lige skal ”sluge yderligere et par kameler”, og for kvaliteten i den uddannelse, de skal bedrive. OK13 kridtede banen op til ledernes mere eller mindre frie leg i deres 'udvidede ledelsesrum', og der tegner sig et dystert billede, ikke mindst på mange af de skoler, som har rettet ind efter Moderniseringsstyrelsens og Undervisningsministeriets metoder og fravalgt at indgå arbejdstidsaftaler med lærerne.  Vi taler om øget usikkerhed i hverdagen, arbejdsintensivering og forringede kår, demotivering, beretninger fra mange lærere om så belastende arbejdsforhold, at det har sundhedsmæssige konsekvenser, og en erosion af vores hidtidige solidariske grundlag, som følge af arbejdsgivernes enerådige og uværdige fremfærd. Vi taler om negative forandringer med meget seriøse konsekvenser for såvel den enkelte som for helheden, og på den baggrund synes jeg, vi kan og skal pege fingre, og i øvrigt sige nej til at få serveret flere 'kameler'!
 
OK13 er som bekendt ikke lærernes projekt – det er arbejdsgivernes. Det er Bjarne Corydon, Christine Antorini, ledende embedsmænd i statsforvaltningen, og skoleledere landet over, som sidder med ansvaret for de forringelser, mange lærere nu oplever. Og vi skal ikke tage fejl: Projektet ER at svække lærerne – ikke bare GL, men den enkelte lærer – overfor arbejdsgiverne. Det skal vi ikke undlade at sætte ord på. Arbejdsgiverne må bringes til at forstå konsekvenserne af deres diktatoriske og verdensfjerne adfærd, og at det ikke er noget gangbart værktøj i udviklingen af de gymnasiale uddannelser at aflire påstande om lærernes manglende vilje til at ‘sluge kameler’, ‘tage ja-hatten på’, og så videre. Vi optræder mest ansvarligt ved at tale lige ud af posen om de forringelser, som vi er vidne til, og ved ikke blot at tale, men også styrke vores organisering, og handle – kollektivt.
 
Tomas Kepler,
nyvalgt GL-hovedbestyrelsesmedlem for Liste 1.
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater