Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
christine Antorini

Lokale projekter løfter gymnasierne

20. august 2013
Skrevet af_
Christine Antorini
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Lærere og elever tager i disse dage fat på et nyt skoleår. På mange skoler er det også startskuddet til en række spændende projekter, som udvikler samarbejdet mellem lærere og elever og skaber mere fleksible undervisningsformer. Alt sammen for at styrke kvaliteten i vores gymnasier.

Studiefællesskaber på tværs af klasserne. Udvikling af arbejdsformer, så eleverne bliver mere aktive i undervisningen. Modeller til at samle timer fra forskellige fag i timepuljer, hvor fokus er på elevernes læring og ikke primært på et bestemt fag på skemaet. 

Sådan lyder nogle af de projekter, som gymnasier landet over har ansøgt om at gennemføre i forbindelse med 2. fase af den omfattende udviklingsplan for de gymnasiale uddannelser, som vi satte i gang for et halvt år siden.

Planen, som blev til med inspiration fra blandt andet GL, ser på, hvordan undervisningen kan ramme plet hos en bred elevgruppe, og hvordan eleverne bedst muligt kan inddrages, så de engagerer sig i deres uddannelse og udvikler sig fagligt og personligt. Der bliver også fokuseret på, hvilke former for faglig opfølgning og feedback der skal til for, at den enkelte elev opnår det maksimale faglige udbytte og de nødvendige studiekompetencer.

Ministeriet har modtaget en stor mængde ansøgninger fra hele landet. Bredden er stor, og dialogen godt i gang. Der er masser af idéer til, hvordan vi kan udvikle undervisningen til gavn for eleverne.

Et godt eksempel er rammeforsøgene om fleksible tilrettelæggelser af undervisningen, som rigtig mange skoler har budt ind på. Flere skoler går nu i gang med at udvikle modeller til at samle timer fra forskellige fag i timepuljer, hvor det er målene for elevernes læring, der er i fokus frem for, hvilket fag der står på skemaet. Andre samler elever i studiefællesskaber på tværs af klasserne. På hver deres måde tager de fat på vores kerneydelse, nemlig elevernes hverdag på skolen, og udfordrer det undervisningsbegreb, som vi normalt tænker ud fra og tilrettelægger efter.

Med rammeforsøgene giver vi mulighed for at tilrettelægge mere fleksibelt og målrettet, og vi lægger samtidig op til elevinddragelse og fagsamarbejde. De kan fint kombineres med de forsøg om bedre undervisning og forsøg med uddelegering og arbejdstilrettelæggelse, som GL og lederforeningerne inviterede til i oplæg i efteråret 2012.

Det bliver også spændende at se resultaterne fra skoleprojekterne om studieretningsprofiler og klasserumsledelse. For eksempel går en skole nu i gang med at nytænke teamorganiseringen, som skal sikre det tætte lærersamarbejde omkring studieretningsfagene og toningen af de obligatoriske fag. En anden skole har sat sig som mål at udvikle lærer- og elevroller, der fremmer elevaktiverende arbejdsformer. Her ser jeg gode muligheder for at øge elevernes udbytte og motivation gennem et velfungerende samspil mellem fagene og et forpligtende læringsfællesskab.

 

Lærerne er en afgørende faktor for god undervisning, og det er vigtigt, at både lærere, ledere og elever har et reelt ejerskab til undervisningen. Derfor er udviklingsplanen frem for alt et skolebaseret projekt. Ministeriet har sat rammerne for, at lokale projektmagere kan afprøve nye tanker og idéer gennem forsøg, og vi følger op med netværk, følgeforskning og konferencer, så også naboskoler og beslutningstagere kan blive klogere. Arbejdet med at sikre, at danske studenter får det maksimale faglige udbytte og de nødvendige studiekompetencer, bygger på en løbende og vedvarende indsats i hverdagen. Med 2. fase af udviklingsplanen tager vi et stort skridt på vejen, og forhåbentlig får vi tilvejebragt en masse ny viden, som vi kan arbejde videre med.

 

God arbejdslyst til alle!

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater