Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst
Nikolaj Melander sort hvid

Lokalaftaler skaber et bedre arbejdsmiljø

1. november 2018
Skrevet af_
Nikolaj Melander

Tidsregistreringen har vist sig hverken at føre til gennemsigtighed i arbejdsopgaverne eller at løse problemerne med den skæve arbejdsbelastning. På alt for mange skoler udmøntes det registrerede overarbejde ikke. Det håb, der var om at tidsregistrering kunne virke som et beskyttende værn mod overarbejde, og de dertil hørende problemer med stress og dårligt arbejdsmiljø, holder derfor desværre ikke.

Det spil, der kører på mange skoler, når arbejdsopgaverne skal planlægges, med en ledelse, der sidder med et regneark med skjulte planlægningstal og akkorder på arbejdsopgaverne, er uværdigt. Som lærer er det svært at afvise kommende arbejdsopgaver, når argumentet man møder, er at den kommende tidsregistrering må vise om arbejdsbelastningen bliver for hård. Når og hvis overarbejdet ved tidsregistreringen bliver diskuteret, er ledelsens svar på overarbejde alt for ofte, at man blot må arbejde mere effektivt, hvor det reelle svar havde været at tage arbejdsopgaver fra læreren.

Med de nedskæringer, der ligger i støbeskeen de kommende år, vil mange ledelser desværre falde for fristelsen til at implementere nedskæringerne på de enkelte skoler, ved at øge arbejdsbelastningen i de skjulte tal i regnearket, uden en dialog med tillidsrepræsentant og lærerkollegie om hvad arbejdsopgaverne skal indeholde, og hvor lang tid der skal bruges på dem.

Lokalaftaler
Men der er en anden vej end tidsregistrering. Vores overenskomst giver også mulighed for at indgå lokalaftaler. En lokalaftale kan for eksempel rumme en detaljeret oversigt over, hvor mange timer hver arbejdsopgave udgør, samt hvad arbejdsopgaven omfatter. Der er med andre ord gennemsigtighed i opgavefordelingen. På den måde ses det tydeligt, hvor meget tid det forventes, at en lærer bruger på en arbejdsopgave.

Alt er ikke rosenrødt med lokalaftaler, man kan godt have en lokalaftale med for lave timesatser på opgaverne. Men så ved man det i det mindste på forhånd, og man må så desværre løse opgaverne dårligere end man synes de burde løses. Jeg ved fra mig selv og mange af mine kolleger at det kan være svært. Vi gymnasielærere vil meget gerne gøre vores arbejde ordentligt. Fordelen med lokalaftalen og kendskabet til arbejdsopgavernes omfang er, at lærerkollegiet samlet – modsat skoler med tidsregistrering – kan sende tillidsrepræsentanten til forhandling med ledelsen om opgavens omfang og indhold. Det at en lokalaftale styrker sammenholdet i lærerkollegiet på den enkelte skole er en stor fordel.

Et bedre arbejdsmiljø
En af de store gevinster ved en lokalaftale er at arbejdsmiljø og gennemsigtighed i opgavetildelingen går hånd i hånd. En vigtig årsag til dårligt arbejdsmiljø opstår, når forventningerne til hvad en opgave kræver, ikke matcher forventningerne til hvor stor indsats, der skal til for at løse opgaven. Det siger sig selv at gennemsigtigheden i en lokalaftale er meget bedre til at afstemme forventninger og krav end skjulte planlægningstal i en tidsregistrering.

Tidligere har Moderniseringsstyrelsen kaldt rektorer ind til skideballe, hvis der blev indgået lokalaftaler. På grund af ulemperne ved tidsregistrering, har mange skoler derfor lavet en mellemvej, som egentlig ikke er tilladt ifølge overenskomsten. Man har opnået en ”forståelse” af arbejdsopgavernes omfang og indhold, men ikke underskrevet denne forståelse. På disse skoler er der hverken tidsregistrering eller lokalaftaler. Fordelen på disse forståelsesskoler er naturligvis, at der opnås gennemsigtighed i opgavetildelingen, men ulempen er, at lærerne ikke er beskyttet af en aftale, hvis den gode stemning mellem tillidsrepræsentanten og rektoren en dag ikke er der længere.

Et vigtigt signal til lærere og tillidsrepræsentanter på forståelsesskoler rundt omkring i landet er, at Moderniseringsstyrelsen ikke længere indkalder til skideballe, når der underskrives lokalaftaler. Derfor er det vigtigt at få underskrevet forståelserne og gjort dem til aftaler, så overenskomsten overholdes, og lærernes arbejdstid beskyttes.

Til de skoler hvor tidsregistreringen ikke fungerer, kan jeg kun opfordre til, at lærerkollegiet står sammen om at overtale ledelsen til, at skolen går over til en lokalaftale. Et presset lærerkollegium er et stresset lærerkollegium, og det holder ikke i længden – hverken menneskeligt eller fagligt.

Nikolaj Melander, kandidat for Liste 1.
Lektor i fysik, kemi og astronomi og TR ved Øregård Gymnasium
Se mere på http://liste1.dk/kandidat/nikolaj/

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Jesper Simony Breining
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvad er planen for erhvervsgymnasierne?

  • Morten Henriksen
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    GL har fokuseret for meget på lønudviklingen siden OK13. Det er på tide at prioritere arbejdsvilkårene

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater