Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Blog
3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234

Lad os passe på vores pædagogikumkandidater – de skal holde mange år endnu

31. oktober 2024
Skrevet af_
Bodil-Marie Ellerup Gade

For nylig havde jeg fornøjelsen af at være kursist på et af SDU’s vejlederkurser. Kurset gav masser af input – teoretisk såvel som praktisk – til rollen som pædagogikumvejleder, og vi havde mange interessante og tankevækkende snakke i løbet af dagen om forskellige tilgange til det at være vejleder for en pædagogikumkandidat.

En del af dagens diskussioner i grupper tog udgangspunkt i videomateriale fra undervisningssituationer med pædagogikumkandidater og fra dialoger mellem kursusledere og pædagogikumkandidater. Først og fremmest skal der lyde en stor tak til de undervisere – kandidater, vejledere og kursusledere – der lod os andre få et lille indblik i deres dagligdag. Det gav anledning til virkelig gode og relevante snakke. For mit eget vedkommende gav det især anledning til en refleksion omkring, hvor meget det egentlig er rimeligt eller relevant at kræve af en pædagogikumkandidat. Fælles for de pædagogikumkandidater, der optrådte i videomaterialet, var nemlig, at de var dygtige og dedikerede undervisere. Fælles for dem var til gengæld også, at de var velforberedte i en grad, hvor jeg ikke kunne lade være med at tænke: ”Den der forberedelsesgrad kan ingen undervisere holde til i længden”, eller måske rettere: ”Den der forberedelsesgrad skal ingen undervisere kunne holde til i længden”. Jeg er godt klar over, at det at være i pædagogikum ikke kan sammenlignes med resten af ens arbejdsliv som undervisere. Der er ting, man skal igennem, der er ting, man skal prøves af, der er ting, man skal øve sig lidt ekstra på. Spørgsmålet er bare i hvilket omfang…. Hvor går grænsen?

Jeg synes, det er vigtigt, at vi – vejledere, kursusleder, tilsynsførende og i sidste ende også ledere – guider pædagogikumkandidaterne i retning af et arbejdsliv, som er bæredygtigt. Det nytter ikke noget at skrue forventningerne så meget i vejret, at kandidaterne udmattes og mister pusten. I forvejen er det sårbart at være i pædagogikum. Jeg husker selv med stor tydelighed – selv om det efterhånden er mange år siden, at jeg selv var i pædagogikum – hvor rart det var indimellem at undervise alene uden at have vejlederes, kursuslederes eller tilsynsførendes øjne på mig. At undervise, mens andre undervisere observerer, er sårbart for os alle. Og når det så ikke er en situation, man frivilligt har sat sig i, fx som en del af et ”åben dør”-projekt, men er noget, man er tvunget til, kan det nemt opleves som et tab af kontrol. Derfor er det helt afgørende, at vejledere, kursusledere, tilsynsførende og ledelse ikke lægger et unødvendigt ekstra pres på kandidaten ved at forlange pædagogiske og didaktiske tiltag og refleksioner, som kræver mere forberedelse og arbejde, end rimeligt er.

Som vejledere for pædagogikumkandidater har vi et ansvar, der rækker ud over at sikre deres didaktiske og pædagogiske udvikling.
Bodil-Marie Ellerup Gade, lærer, Horsens Gymnasium og HF
Medlem af GL's hovedbestyrelse

Jeg ser det som mit fremmeste job som vejleder at nedtone forventningerne til de pædagogikumkandidater, jeg er så heldig at få lov til at vejlede og sparre med. En vigtig del af vejlederrollen er også at beskytte kandidaterne mod urimelige krav. Både de krav, man stiller til sig selv, og de krav, man mødes med udefra. Som ny lærer kan man føle sig overvældet af egne og andres forventninger og en voldsom arbejdsbyrde, og det er her, vi som vejledere skal træde til og hjælpe dem med at sortere i opgaverne og forberede sig, inden for de rammer, de har fået. Vi skal lære dem, at det ikke er deres opgave at arbejde gratis eller at gå på kompromis med deres trivsel for at nå det hele. Som vejledere for pædagogikumkandidater har vi et ansvar, der rækker ud over at sikre deres didaktiske og pædagogiske udvikling. Vi skal også ruste dem til en travl hverdag som gymnasielærer – naturligvis uden at de går på kompromis med deres faglighed. Der er et væld af opgaver, en ny lærer skal lære at mestre, men det er lige så vigtigt, at vi lærer dem at navigere i arbejdslivet på en realistisk og bæredygtig måde.

Som vejledere skal vi med andre ord være opmærksomme på, at vores pædagogikumkandidater ikke brænder ud i forsøget på at nå det hele. Vi skal lære dem at finde balancen mellem faglighed, trivsel og realisme. Lad os passe på vores pædagogikumkandidater – de skal holde mange år endnu.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget
  1. Pingback:

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater