Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
_bos7926

Lad bibliotekarer understøtte undervisningen

15. december 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.
”Gør bibliotekaren synlig”, sådan lød overskriften på et blogindlæg på Gymnasieskolen af Rita Houman, lektor i dansk og engelsk på Randers Statsskole. Her beskriver hun, hvordan hun med stor succes har brugt uddannelsesbibliotekaren på en ny måde, når eleverne skriver større opgaver. 
 
Hun citerer en elev, som siger: ”Det er en kæmpe gevinst, når der er pres på med lektier og afleveringer – man kan bruge tiden på at få skrevet opgaven i stedet for at søge forgæves på Google. Jeg tror derfor på, det er gavnligt for alle med bibliotekarhjælp, lige meget hvor dygtig man er til at skrive og søge informationer i forvejen.”
 
Der er ingen tvivl om, at bibliotekarer kan bidrage til at løfte elevernes studie- og informationskompetencer i samarbejde med gymnasielærerne. Første skridt er at synliggøre den vigtige rolle, som bibliotekarer har på gymnasierne. Ud over at administrere materialer kan bibliotekarerne bidrage til, at eleverne bliver dygtige til at tilegne sig ny viden og organisere og tage ansvar for deres egen læreproces.  Brugt rigtigt medvirker bibliotekarer til at udvikle elevernes metafaglige kompetencer, der gør dem i stand til at arbejde tværfagligt og selvstændigt. 
 
Helt konkret kan det ske ved at bibliotekaren hjælper eleven med at sætte retning og metode på emneafgrænsning, problemformulering, søgestrategi, kildekritik, ophavsret, noteapparat og litteraturlister, når der skrives opgaver, og ved at biblioteket og bibliotekaren danner rammen om et godt studiemiljø, der understøtter elevernes trivsel og læring.
 
Rektorer fra ungdomsuddannelser i hele landet beskriver i Bibliotekarforbundets publikation Fra Google til grundighed, den gevinst, de oplever ved at sætte bibliotekarernes kompetencer i spil på nye måder. De siger, at det betaler sig både i forhold til karakterniveauet, læringsmiljøet, de faglige kompetencer og den digitale dannelse. På mange uddannelsesinstitutioner er man altså godt i gang med at bruge bibliotekarernes faglighed til andet end at passe på bøgerne, men der er stadig et uudnyttet potentiale i et tættere samarbejde mellem underviserne og bibliotekarerne.  
 
Og netop bibliotekarernes rolle som sparringspartner for underviserne fremhæver Rita Houman i sit blogindlæg: ”Innovationsopgaven i AT rummer store udfordringer for selv garvede undervisere, ikke mindst pga. de metodebarrierer, der ofte ligger mellem de to samarbejdende fag”, skriver hun, og fortsætter med en beskrivelse af, hvordan bibliotekaren sætter eleverne på sporet af opgaven ved at henvise til relevante databaser og artikler, som hun ikke nødvendigvis selv ville finde frem til.
 
Prioriteringen af biblioteksressourcer og vejledning er vidt forskellig gymnasierne imellem. Det betyder, at eleverne på nogle gymnasier kan mangle et vigtigt afsæt for at udvikle informationskompetencer på et højt niveau, mens underviserne går glip af en vigtig sparringspartner og drivkraft i tilrettelæggelsen af undervisningen. 
 
Derfor håber jeg, at den debat om fremtidens gymnasium, som forhandlingerne om den nye gymnasiereform utvivlsomt vil skabe i løbet af foråret 2016, også vil give anledning til, at gymnasierne vil overveje, om et tættere samarbejde mellem bibliotekarer og undervisere ikke vil være en del af løsningen på nogle af fremtidens udfordringer, når det gælder de unges digitale dannelse og studieparathed.
 
Tine Jørgensen, formand, Bibliotekarforbundet.
 
Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater