Kunst på skoleskemaet
Der er meget fokus på innovation og kreativitet i ungdomsuddannelserne; men hvordan får man stablet et projekt på benene, som rent faktisk tillader eleverne at arbejde med disse efterspurgte kompetencer?
Løsningen kom til mig i form af et forslag fra museumsdirektør Lise Jeppesen på Randers Kunstmuseum om at medvirke til udarbejdelsen af et digitalt undervisningsmateriale til brug ved fejringen af Randers bys æreskunstner Sven Dalsgaard (1914-1999), som ville være fyldt 100 år i år.
Sven Dalsgaard var multikunstner og udfoldede sig både som digter, billedhugger og billedkunstner, og det var derfor nærmest oplagt at udarbejde et digitalt undervisningsmateriale, som forenede de tre kunstformer, som efterfølgende frit kunne bruges af andre lærere.
Min 3.x i dansk på Randers Statsskole tog udfordringen op og sagde ja til at deltage i et samarbejde om dels udviklingen af undervisningsmaterialet og dels at afprøve arbejdsopgaverne.
Som dansklærer har jeg stået for den litterære del af projektet, og museumsdirektør Lise Jeppesen og formidlings- og kommunikationskonsulent cand.mag Anne Sophie Lykke-Poulsen har bidraget med kunstværker, der skulle analyseres.
Der blev udvist stor entusiasme i arbejdet med opgaverne i 3.x. Klassen har skullet arbejde særdeles kreativt med tekst og værker. Det har således været nyt for klassen at arbejde med et æstetisk fokus i opgaverne, idet Sven Dalsgaards-tekster også fremstår som kunstværker. Sven Dalsgaard udtrykte sig kunstnerisk i mange medier: eleverne har således arbejdet både med en lydfil fra ”Beauty Box” 1969, 4 portrætfotos (selfies :o) ) fra 1972, bogforsider, og tekster, der sprængte rammerne for, hvordan man normalt udfolder sig inden for genrerne.
I en af arbejdsopgaverne til digtet ”En af mine dage” fra 1960 skulle eleverne tegne det fysiske univers, som Sven Dalsgaard skabte via diverse metaforer i sit digt. Digtets centrale symboler viste sig at være hjulet/cirklen, fuglen, solen/soltegnet, øjnene, der ser og sanser, og linjen/tråden, der bare fortsætter. Dette ledte naturligt til spørgsmålet, om digtets symbolverden også var synlig og gennemgående i Sven Dalsgaards fysiske kunstværker? Find svaret og det gratis undervisningsmateriale på denne hjemmeside www.svendalsgaard.dk
De kreative opgaver satte andre kompetencer i spil end brugen af det vante danskfaglige analyseapparat. Som afslutning på et meget anderledes danskforløb, skulle eleverne således skrive et postkort til Sven Dalsgaard. De poetiske tekster på postkortene viste, at der også blandt 3.x’s elever er elever med litterære og kunstneriske talenter. Her følger lige et eksempel:
"De fortæller mig, at Sven Dalsgaard er død
Dig, dig, dig, —dig og dig
i den sene aftenglød
hvisker du til mig, at
Sven Dalsgaard, det er dig."
De positive elevevalueringer af projektet giver lyst til fornyet samarbejde mellem Randers Kunstmuseum og Randers Statsskole, så måske er svaret på innovation og kreativitet at inddrage kunsten i diverse former i undervisningen? Jeg kan i hvert fald stærkt anbefale det, og jeg vil lade en af mine elever Mette udtrykke klassens syn på forløbet :
”I 3.x er vi vant til at få frit løb for kreativiteten, og vi takker aldrig nej til en udfordring. Så da vi hørte om, at vi skulle være med i et projekt omkring Sven Dalsgaard, begyndte vores hjerner jo allerede at snurre og knirke. Enhver skoleelev i Randers har jo hørt om Sven og Svens kunst, men gennem dette projekt har vi forsøgt at arbejde med at vise den på nye måder og at bringe et frisk pust til den måde unge skal opleve og arbejde med kunsten på. Det er blevet til mange forskellige sjove indslag; sange, tegninger og postkort, alt sammen selvfølgelig hånd i hånd med en digitaliseret version af god gammeldags kunstanalyse og danskundervisning. Projektet har været en sjov måde at stifte bekendtskab med Sven Dalsgaard og efter et par uger, føles det næsten som om, vi kender ham personligt.”
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode