Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Overenskomst

Kognitiv dissonans i Moderniseringsstyrelsen

6. december 2017
Skrevet af_
Tomas Kepler
Skrevet af_
Asger Wille

På det netop overståede repræsentantskabsmøde havde GL fint besøg. CFU-formand Flemming Vinther, topforhandler for de statsligt ansatte (herunder også GL) ved OK18, var inviteret til verbal duel med Moderniseringsstyrelsens direktør, Poul Taankvist. Emnerne var den betalte frokostpause, OK18 og den danske model, og indholdet af debatten er i store træk beskrevet i Gymnasieskolens dækning.

Et enkelt punkt som i vores øjne fortjener omtale er dog undsluppet Gymnasieskolens rapport. Taankvist erklærede på et tidspunkt, at Moderniseringsstyrelsen har stor  respekt for den danske model og de aftaler, som arbejdsmarkedets parter indgår, og at man ikke har nogle ønsker om at blande sig i, hvordan parterne på det lokale niveau får tingene til at fungere inden for rammerne af de centrale aftaler. Denne udmelding fra Taankvist affødte ikke overraskende en spredt latter fra salen, og udtalelsen var så bemærkelsesværdig, at det ene undertegnende medlem af GL’s hovedbestyrelse, Asger Wille  efterfølgende spurgte,om der i så fald var tale om en ny ”hands off”-praksis. Respekt for den lokale organisation af arbejdet var ikke ligefrem den oplevelse, vi sad med på arbejdstagerside tilbage fra OK13. Lad os lige opridse baggrunden for spørgsmålet:

Som bekendt indgik GL’s daværende formand en overenskomstaftale med staten tilbage i foråret ’13 – en aftale, som anviser to måder, hvorpå gymnasielærernes arbejdstid kan håndteres lokalt. Enten kan lærerne individuelt tidsregistrere deres arbejde, eller også kan de indgå lokale arbejdstidsaftaler hvor der afsættes tid til de opgaver, som lærerne pålægges. Begge muligheder er ligeværdigt til stede i overenskomsten. Det var, hvad parterne havde aftalt og sat deres respektive underskrifter på.

Spørgsmålet var så, om Moderniseringsstyrelsen udviste og udviser fuld respekt for overenskomsten? Sørme nej. Blækket på OK13 var knapt tørt før Moderniseringsstyrelsen sammen med Ministeriet for Børn og Unge havde udsendt en skrivelse til gymnasierektorer, direktører for erhvervsskoler og forstandere ved VUC – og deres bestyrelser – hvori man sort på hvidt og med fed skrift skrev: ”Der skal ikke indgås nye lokale arbejdstidsaftaler”, efterfulgt af en række ligegyldige søforklaringer om, hvorfor man ikke kunne lide den aftale, man lige havde indgået. Afslutningsvis blev det slået fast med syvtommersøm, så det stod såvel bøjet i neon som hugget i runer for selv den mest tonedøve skoleleder:

”Det er således helt afgørende, at gymnasierektorerne, direktørerne ved erhvervsskolerne og VUC-forstanderne ikke indgår lokale aftaler eller andre former for bindende retningslinjer på skolerne, som genindfører en indskrænkning af ledelsesretten og dermed begrænser mulighederne for at anvende lærerressourcerne bedst muligt. Finansministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning forudsætter derfor, at I i forbindelse med planlægningen af det kommende skoleår ikke indgår sådanne lokale aftaler, som fraviger eller supplerer de nye centralt aftalte arbejdstidsregler.”

Men Moderniseringsstyrelsen nøjedes ikke med en skriftlig henstilling.  Det viste sig jo, at der faktisk var nogle ‘tonedøve’ rektorer tilbage i kongeriget, som insisterede på selv at kunne læse aftaleteksten og benytte deres ledelsesret til at handle, som de fandt mest ansvarligt ved at indgå lokale arbejdstidsaftaler. Disse rektorer fik i vidt omfang den særlige fornøjelse at blive indkaldt til samtale (i miljøet kendt som ”spanking-samtaler”), hvor det gennemgående tema efter sigende var, at man uanset samtalens forløb sendte skolelederne ud af døren igen med en henstilling om ikke at indgå lokale aftaler igen, dixi.

Nu skal Poul Taankvist naturligvis være undskyldt så langt, at han ikke var direktør for Moderniseringsstyrelsen tilbage i ’13, men det forhindrede ham nu ikke i på dette repræsentantskabsmøde at forsvare Moderniseringsstyrelsens opførsel. Skrivelsen  havde ikke noget med indblanding i lokale forhold eller manglende respekt for den danske model at gøre, lod han salen forstå – det var en ”helt naturlig” fremfærd. Det efterlader en afgrund af manglende forståelse mellem Taankvist og undertegnede af, hvad det vil sige at respektere aftaler. Der er tale om en direkte indgriben i den ledelsesret, man ellers i højstemte vendinger hævder at respektere og et udtryk for systemisk kognitiv dissonans. Man respekterer det lokale ledelsesrum, så længe de lokale ledelser gør, som Moderniseringsstyrelsen ønsker.

Moderniseringsstyrelsen har udvist en opførsel, som er en bandepakke værdig, og selv om der som nævnt var og er ledere, som fortsat ønsker at indgå aftaler med deres lærere, så må vi nok også erkende, at styrelsens gangstermetoder faktisk har haft en negativ effekt – selv om ingen skoleleder så vidt vides har oplevet værre repressalier fra statens side end en tur til København. Vi havde formentlig haft flere aftaleskoler i dag, og en mere åben og fri debat om, hvordan vi bedst indretter vores skoler, hvis en aftale med Moderniseringsstyrelsen faktisk var en aftale. Det synes vi, der er grund til at ærgre sig over, på vegne af såvel de danske gymnasieskoler som den danske model. Der er også ud fra disse erfaringer al mulig grund for fagbevægelsen til at opretholde presset på Moderniseringsstyrelsen for at udvise en opførsel, som andre end Moderniseringsstyrelsens egne kan se som respektfuld over for de offentligt ansatte og den danske model.

Moderniseringsstyrelsens brev kan ses her.

Asger Wille, medlem af hovedbestyrelsen i GL for Liste 2

Tomas Kepler, medlem af hovedbestyrelsen i GL for Liste 1

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Tomas Kepler HB 2
    Overenskomst

    OK18 kommer til at kræve kamp og sammenhold. Det skal vi kunne levere

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater