Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

”Køleskabet kommer ved lejlighed”-kulturen

6. juni 2012
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Øv! I to dage har jeg siddet hjemme og ventet på at få leveret et køleskab, men det kom ikke …

Spild af tid (og så tilmed sur mælk).

Jeg ved ikke, om man ser specielt klart, når man sidder og spejder efter en fragtbil, men under alle omstændigheder ser jeg en parallel mellem min brudte køleskabsaftale og aftalekulturen i ungdomsuddannelserne.

Som gymnasielærere er vi om nogen med til at forme den kommende generation og herunder, hvordan aftaler respekteres. Hvilken aftalekultur ønsker vi? – En ”køleskabet kommer ved lejlighed”-kultur? Nej, vel?

I forbindelse med elevernes selvstændige skriftlige arbejder er der rigtig gode muligheder for at arbejde med aftalekulturen. Opgaverne har langtfra kun et fagligt sigte, men udvikler også elevernes evne til at disponere over egen tid og til at kunne overholde en aftale. Processen at færdiggøre en opgave inden for en fastsat tidsramme er således ét bidrag til at opfylde gymnasiebekendtgørelsens mål om at gøre eleverne studieegnede – tilmed er det værdier, som kræves på den del af arbejdsmarkedet, som vores elever gerne skulle indtage.

Flere skoler har indført ”skrivefængsler” som reaktion på, at eleverne mangler at aflevere skriftligt arbejde. Initiativet er sikkert indført i den bedste mening i håb om at hjælpe enkelte elever med at få struktureret deres arbejde og som et tilbud om at komme med igen efter en periode med sygdom eller lignende, men desværre hører jeg nu om ”helt almindelige” elever, som bliver indkaldt. Det bekymrer mig, for initiativet er dermed med til at legitimere, at aftaler ikke overholdes.

Der skal ikke herske tvivl om, at elever, som på grund af sygdom eller lignende i en periode ikke kan aflevere, skal have al den støtte, som vi kan give dem, for at komme med igen. Ovenfor tales om ”helt almindelige” elever.

Vi lærere påtager os gerne den vigtige opdragelsesopgave, som det er at skabe en selvstændig kommende generation, som evner at disponere over arbejdsopgaver og at respektere aftaler – MEN vi kommer længst med støtte fra vores ledelser og politikere.

At opdrage kræver beføjelser og vilje – eventuelt vilje til at henvise til andre, mere egnede undervisningstilbud, hvis det er bedst for den unge under uddannelse.

Kunne det tænkes, at ovenstående problematik hænger sammen med den politiske målsætning om, at 95 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse, og at denne målsætning har afledt et taxametersystem, som belønner kvantitet frem for kvalitet?

Jeg endte i øvrigt med at afbestille mit køleskab.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater