Knud Romer til gymnasieelever: “Er I fuldkommen sindssyge?”
Knud Romer 2

Knud Romer til gymnasieelever: “Er I fuldkommen sindssyge?”

Der blev ikke lagt fingre imellem, da den prisvindende forfatter Knud Romer og professor i ledelse Steen Hildebrandt i går skulle rådgive gymnasium om, hvordan de forbedrer læringen.

Der blev delt verbale tæsk ud, da forfatter og radiovært Knud Romer og ledelsesekspert Steen Hildebrandt i går besøgte Ørestad Gymnasium for at hjælpe ledelse, lærere og elever med at styrke læringskulturen.

De to fremstod, trods enighed om en række af gymnasiets store udfordringer, som hinandens diametrale modsætninger. Steen Hildebrandt var med sit rolige gemyt og Nyrupske intonation en slags rar og støttende onkel, mens Knud Romer med sine aggressive fagter, Blachmannske udbrud og provokerende attitude for alvor fik eleverne op af sædet.

Reaktionær tysker vil låse dørene
”Jeg er en militant reaktionær tysker,” sagde forfatteren som noget af det første. Foran en gruppe på 50 elever og lærere skulle han sammen med Steen Hildebrandt give sit bud på, hvordan Ørestad Gymnasium kan forbedre sin læringskultur. Det skete efter, at de havde fulgt undervisningen på den nye skole en halv dag.

Og der er rigeligt at tage fat på, hvis man spørger Romer:

”Det eneste, jeg har set i dag, er rod. I sidder med overtøjet på i klasserne, folk kommer for sent og har ikke fokus på, hvad der foregår. Er I fuldkommen sindssyge? Det er uforskammet,” sagde han og gestikulerede vildt med armene i det lille auditorium:

”I Tyskland låses dørene klokken et minut over otte. Enten kommer man til tiden, eller også kommer man ikke ind. Derudover skal I lære at sidde stille og være stille,” kom det fra den tidligere vinder af De Gyldne Laurbær. Hans pointe blev stille understreget af de fem-seks elever, der kom dryssende til debatarrangementet i løbet af det første kvarter.

Generelt var der ikke megen respekt for Ørestad Gymnasiums åbne, moderne skandinaviske indretning og arkitektur fra 24syv-værten.

”I er fluer i en flaske,” lød skudsmålet.

”I har ingen koncentration. I skal lære at lukke omgivelserne ude og i stedet kanalisere al jeres energi ud igennem øjnene og fokusere på tavlen,” lød det.

Eleverne skal have indre ro
Fra hans modpart var budskabet det samme, men væsentligt venligere pakket ind. Steen Hildebrandt, der er professor i organisations- og ledelsesteori, efterlyste også ro, koncentration og dannelse, men det skete med et helt andet sprog. I hans øjne handler det om at styrke de kompetencer, der ikke handler om de klassiske fag og discipliner.

”Mange har i dag ikke kontakt til deres egen væsenskerne. Læringskultur skal understøtte, at børn og unge finder sin væsenskerne,” sagde han, mens han afmonterede sit armbåndsur og lagde det på bordet foran sig.

”I har travlt med at lære om det ydre liv, men lærer alt for lidt om sociale relationer, følelser og jeres mentale tilstand. Jeg mener, at gymnasiet skal skabe selvberoende elever. Derfor bør man gå i gang med at arbejde med indre ro, fokus, koncentration og udvikle social intelligens” sagde han og tilføjede:

”Men det betyder altså ikke, at jeg reklamerer for mindfullness.”

Ingen pop på gymnasiet
Havde Knud Romer troet, at hans provokationer ville blive mødt med tavshed eller overbærenhed, tog han fejl.

En ung elev tog som den første ordet og sagde helt roligt: ”Du har nogle rigtige pointer, men jeg synes, at du er meget ensidig.”

Knud Romers ansigt var for et kort øjeblik udtryksløst.

Næste reaktion fra eleverne kom prompte. ”Jeg synes, vi har nogle meget engagerede lærere,” lød det fra én.

”Vores jakker bliver stjålet, hvis ikke vi tager dem med ind i klassen,” hviskede en anden, mens en tredje elev, der kom for sent til arrangementet, demonstrativt beholdt sin hue på og rystede på hovedet.

Romer tog teten op og gik igen i kødet på eleverne.

”I dag var jeg inde i et klasseværelse. Så sad en af eleverne og hørte Ellie Goulding. Ellie Goulding! I kan høre Ellie Goulding, når I har fri,” nærmest råbte han i en blanding af afmagt og morskab.

Herefter forsvandt han ind i en harceleren over manglen på et skolekor på Ørestad Gymnasium og refererede satirisk en samtale med Marianne Jelved, der ikke mente, at det var nødvendigt, at man hørte Bach eller Mozart i gymnasiet. En skandale i Romers øjne.

I det hele taget var det hektisk og bidende, da Knud Romer freestylede sin kritik af eleverne, den manglende disciplin, de fysiske rammer og den i hans øjne forfærdelige arkitektur. Om hans kritik ramte plet skal være usagt, men rektor Allan Kjær Andersen lovede i sin afsluttende kommentar, at både Romers og Hildebrandts tanker vil blive taget med i et fremadrettet forløb for at styrke læringskulturen på Ørestad Gymnasium.