Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Sigrid MA

Knald eller fald for fremmedsprogene!

15. juni 2018
Skrevet af_
Sigrid Jørgensen

For en halv snes år siden var der cirka 41 procent med tre fremmedsprog. Sidste år var der 42 med engelsk, fransk og tysk A og sølle 33 med engelsk, spansk og fransk A. Vel at mærke ud af 27.000 elever (2017). Det er jo et fald, der er til at tage og føle på. Fortsætter det ret meget længere, går det fransk og tysk, som det er gået for andre ‘små’ fag på for eksempel universiteterne. De lukker.

Det vil være godt med en holdningsændring. Sprog er vigtigt. Fremmedsprog er ikke bare en dobbeltkompetence, som er rar (!) at have. Fremmedsprog betyder indsigt i og udsyn til vores nærmeste naboer. Fransk og tysk gør os uafhængige af de amerikanske nyheds­kanaler og ditto kilder. Det kan man læse mere om i Per Øhrgaard og Lisbeth Verstraete-Hansens provokerende bog 
Sprogløse verdensborgere (2017). Vi skulle nødigt leve op til titlen og blive sprogløse, selvom vi allerede er godt 
på vej.

Der er brug for et sprogtaxameter til fordel for alle små sprogfag inklusive fransk og tysk; på Københavns Universitet kalder man dem småfag! De er reelt set lukningstruede fag. På alt for mange professionshøjskoler har man allerede lukket de fleste franskhold, der er kun to tilbage: ét i København og ét i Aarhus. Det samme har man for længst gjort på de selvejende gymnasieskoler, det vil sige, man opretter dem ikke, for det kan ikke betale sig. Fransk- og tysklærerne ser det komme: At kanalen fra grundskolen over gymnasiet til de videre­gående uddannelser tørrer ud, fordi eleverne ikke opnår de forudsætninger i 3.g, der er nødvendige for at kunne anvende eller studere sprogene senere i livet. 

Vil politikerne styrke fremmedsprogene med andet end skåltaler og luftige kasteller om ‘sprogstrategier’”, der bare ikke fører til noget? Eller vil de støtte genindførelsen af den sproglige studieretning med konkrete strategier og sprogtaxameter? 

Det bliver knald eller fald for de såkaldte småfag, medmindre politikerne handler. Nu! 

Sigrid Jørgensen, Næstformand for GL

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater