Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Klæder skaber folk!

17. juni 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Undervisningsminister Christine Antorini blev interviewet i et særnummer af Gymnasieskolen 8. maj i år. Temaet var, hvad studenterne skulle kunne. Den opfindsomme redaktion kaldte interviewet en ”pulsmåling”, og jeg tillader mig at spørge, hvis puls der blev målt – studenternes eller politikerens?

Det ville være synd at sige, at Christine Antorini tænker dybt over det, hun siger. Til gengæld er der ingen tvivl om, at energien og entusiasmen ikke fejler det mindste. Speedtale er den metode, Christine Antorini og andre benytter sig af. Tænk, hvis nogen opfattede, hvad man sagde?

Antorini er faldet for en smart talemåde, som hun gerne vil delagtiggøre læserne af Gymnasieskolen i. Hun fortæller, at hun ude på gymnasierne siger: ”Man bliver ansat på sine kompetencer, men fyret på grund af sin personlighed.” Det er vel nok en gæv og klog undervisningsminister, der tør sige sådan noget frækt noget – og så frejdigt og direkte! Hun fortsætter sin stil med at sige, at det ikke blot er kompetencerne, men også personligheden, gymnasierne skal ”klæde på”.

Man skal passe på sine metaforer; de afslører. Den gode kejser i eventyret havde intet på, Christine Antorini har mindre end intet på. Tænk at sige, at personligheden er noget, man får ”klædt på”, og noget man bliver fyret for. Tanken er afskrækkende og dog desværre fortrolig på den måde, at hvis man skulle sige noget om den nuværende regering og dens ministre, herunder Christine Antorini, så ville det være, at både regeringen og dens ministre i sørgelig grad mangler personlighed – selvstændig holdning og anskuelse! Tænk, hvis den ”talende maskine” havde lidt personlighed!

Uanset hvor forskningsbaseret og innovativt relevant Christine Antorini vil gøre sin opfattelse af moderne undervisning og de krav, der bør stilles til studenterne, er det jo indlysende, at hun først og fremmest bukker (under) for markedet. Markedet er Gud! Og personlighed – i den udstrækning den kan tolereres – er i dag en markedsbetinget refleks. Intet andet.

Men det er desværre den moderne skoleopfattelse: Skolen skal være et fantasiløst spejlbillede af markedet. Og det er jo også det, som Lars Goldschmidt siger i et andet interview i samme særnummer. Det moderne Socialdemokrati er et kritikløst neoliberalistisk parti, der måler alle værdier på markedets målestok. Også personligheden. Personlighed skal være en vare, man tilbyder sin arbejdsgiver.

Er det fuldstændig utænkeligt for undervisningsministeren, at skolen, gymnasiet og universitetet kunne have egne, selvstændige og vigtige værdier, der også var relevante for menneske og samfund? Eller er det markedet og jobbet, der bestemmer det hele? Stakkels mennesker i det samfund, som Christine Antorini forestiller sig!

Peter Michael Lauritzen
Frederikshavn Gymnasium

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater