Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Kan fagenes fagkonsulenter tåle flere besparelser?

14. oktober 2014
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Fagkonsulenten i musik er skåret ned, andre fagkonsulenter ligeså. Samtidig har mange af fagkonsulenterne flere fag at holde styr på eller et ekstra reformtema – tre opgaver er slet ikke usædvanligt.

Undervisningsministeriets (UVM) kontorchef, Annegrete Larsen, fortalte på mødet med de faglige foreninger (september), at man må forvente yderligere beskæringer – ikke blot på ministeriets ansatte ”på gangen”, men også på fagkonsulenterne.

Annegrete Larsen mente ikke, at det gav mening at have en fagkonsulent kvoteansat på 1 procent. Det synes indlysende, at hverken for de faglige foreninger eller andre ville en så minimal ansættelseskvote give mening. Men derfor er der alligevel langt fra for eksempel 60 procent til 30 procent eller fra 30 procent til 5 procents ansættelse.

En repræsentant fra en faglig forening gjorde gældende, at der sagtens kunne være behov for en fagkonsulent i ordets sande betydning uanset størrelsen på den faglige forening. Når UVM ikke kunne stille en fagkonsulent til rådighed, lød forslaget, at ministeriet måske kunne yde fagfaglig ad hoc-konsulentbistand og -vejledning med videre på anden vis. Annegrete Larsen tog velvilligt imod forslaget, og vi glæder os til ministeriets løsningsforslag.

Efter sigende skal ALLE læreplaner revideres i kølvandet på ”serviceeftersynet”. Vi kan sagtens forestille os, at det kommer til at handle om at tilføje en glose som ”anvendelsesorienteret” – hvis vi (og det må siges at være næsten hypotetisk) ikke skulle være det i forvejen. Et andet nymodens ord i bullshit-bingoen – pardon, my French – der formodentlig også skal indskrives, vil givetvis være ”innovation”. Endelig er der spøgelsesglosen ”ny skriftlighed”, der har huseret med forskellig intensitet det sidste par år. Der er dog formodentlig andre forslag til elementer bare for at understrege, at en revision af læreplaner kræver en god dialog mellem fagkonsulenten og – ikke mindst – de faglige foreninger og deres engagerede bestyrelser. Uden dialog intet medejerskab.

Vi kan som undervisere i de gymnasiale uddannelser ikke leve uden hverken de faglige foreninger og deres enorme indsats eller dygtige fagkonsulenter. Derfor siger vi ”nej tak” til flere besparelser på fagkonsulenternes område og ”ja tak” til flere fagkonsulentressourcer; ja, faktisk foreslår vi en evaluering af fagkonsulentordningen. Det er vores opfattelse, at fagkonsulenterne ikke må blive til administrative konsulenter uden forstand på fag.

Sigrid Jørgensen,
næstformand for GL's hovedbestyrelse

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater