Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Overenskomst
DXHZaaFWAAAL_9p (1)

This is it

4. april 2018
Skrevet af_
Tomas Kepler

Mobilisering og maksimal indsats – det er nu, det gælder!

OK18 er definitivt gået ind i et slutspil. I forligsinstitutionen ser man ud til at have ramt en mur i de kommunale lønforhandlinger. En lang påskelørdags armlægning om folkeskolelærernes arbejdstidsregler kom vist ikke ud af stedet – og på den betalte spisepause har der heller ikke været bevægelse. Forligsmand Mette Christensen har allerede brugt den første af 2 muligheder for at trække forhandlingerne ud i forlænget spilletid; deadline kan snart ikke skubbes længere. Enten finder parterne frem til en forligsskitse (altså et aftalegrundlag), eller også står vi overfor en konflikt, som vil ramme hele Danmark med lammende kraft. Det vil enten tvinge den ene eller den anden part til at søge en aftale, eller også vil regeringen forinden søge at afslutte konflikten med et lovindgreb, som der kan findes flertal for i Folketinget.

Der er altså forskellige scenarier for dette ‘end game’, men uanset hvordan OK18 skal afsluttes, så er opgaven heldigvis den samme, ikke bare for os GL’ere, men for alle andre offentligt ansatte. Det er NU vi skal mobilisere og markere os i det offentlige rum og den offentlige debat med maksimal styrke! Og det skal vi både gøre gennem deltagelse i de store fælles demonstrationer, som er planlagt, gennem lokale aktioner, i læserbreve og debatindlæg, på de sociale medier, gennem ‘guerrilla marketing’, via slagsange, osv. – det handler om at levere en fuld indsats nu, hvor det gælder!

Et klart flertal i befolkningen står bag os, og det, sammen med vores solidaritetspagt omkring de 3 hovedkrav (en fair lønudvikling, eksplicitering af den betalte spisepause, erstatning af folkeskolelærernes Lov 409 med en arbejdstidsaftale) har bragt os frem til, hvor vi står nu: I en historisk situation, hvor modparten ikke har kunnet vende befolkningen imod os, ikke kunnet splitte os, og derfor ikke kan finde nogen nem vej uden om vores berettigede krav. Nu skal vi alle sammen gøre arbejdet færdigt ved at fastholde den folkelige opbakning og fremhæve styrken i vores solidaritetspagt. Kan vi det, så vil det få indflydelse på det endelige resultat – uanset om det bliver en aftale eller et lovindgreb. I ’13 blev folkeskolelærerne kørt over af en regering, som længe forinden havde skrevet det ønskede lovindgreb og sikret sig et folketingsflertal. Det tror jeg ikke, den nuværende regering har i samme grad, og vi er selv med til at afgøre, hvor svært det skal være for Løkke-regeringen at lave en tekst, der kan findes flertal for, hvis det skulle ende i den situation.

Dette er en svær tid at navigere i; vi er alle lidt i limbo, for hvor lang tid mere kan der gå i forligsinstitutionen? Hvis konflikten kommer, hvor lang tid vil den så vare? Det er svært at spå om, og selvfølgelig kan ingen holde til at deltage i demonstrationer alle ugens dage fra nu af og indtil OK18 er på papir. Det skal vi heller ikke kræve af hinanden. Vi skal bare være bevidste om dette: Om kort tid kan slagsmålet om OK18 være ovre, og vi kan stå og se tilbage på, hvad det blev til, og hvad vi hver især nåede at bidrage med. Lad os sørge for, at vi ikke står dér bagefter og skal tale om alt det, vi KUNNE have gjort, men som det ikke lige blev til. Vi er i en historisk situation, med en unik solidaritet imellem godt 800.000 offentligt ansatte, en fagbevægelse, som står mere sammen end længe, støtte fra befolkningen og mange privatansatte, og en modpart, som rent ud sagt er på hælene. This is it.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • GL rep 22
    Overenskomst

    Tid til en udansk model?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater