Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Overenskomst
GL rep 22

Tid til en udansk model?

27. februar 2018
Skrevet af_
Tomas Kepler

Med forhandlingssammenbruddene på det statslige og kommunale område og et forventeligt sammenbrud på det regionale område i den nærmeste fremtid går OK18-processen nu ind i en ny fase. Forligsmand Mette Christensen har indkaldt parterne til drøftelser allerede på torsdag d. 1/3. Kan man endnu nå frem til en fredelig, aftalebaseret løsning ved forligsinstitutionens mellemkomst, eller kastes Danmark ud i en konflikt på det offentlige arbejdsmarked, hvis lige vi ikke har set før? I 2013 blev 67.000 folkeskolelærere lockoutet. I 2008 nedlagde 75.000 pædagoger og sundhedspersonale arbejdet. Nu står vi på tærsklen til en storkonflikt, som vil involvere rundt regnet 750.000 ansatte i staten, regionerne og kommunerne. Alene omfanget og den bagvedliggende solidaritet mellem lønmodtagerorganisationerne gør, at situationen er lige til historiebøgerne.

Man må selvfølgelig vente og se, hvad der sker, før man kan skrive historien om det videre forløb af OK18, men uanset om det bliver til konflikt, lovindgreb eller forhandlede løsninger, så betragter jeg det som givet, at historien om OK18 også kommer til at rumme et længere afsnit om efterspillet og konsekvenserne for den danske model. Det er i sagens natur et afsnit, som kan blive farvet ganske meget af, hvor vi ender med OK18, og jeg håber stærkt på, at det endelige resultat vil tone debatten om den danske model i en positiv retning. Jeg er imidlertid også sikker på, at der under alle omstændigheder venter en diskussion om den danske model, set i lyset af ikke bare denne, men også de foregående to overenskomstforhandlinger i 2013 og 2015.

Det, vi har set, er en tilgang fra arbejdsgiverside, hvor man igen og igen angriber de principper og værdier, som den danske model er baseret på. Eksempelvis er historien om den planlagte afsporing af modellen i forbindelse med overgrebet på folkeskolelærerne i 2013 efterhånden velkendt. Senest har vi så bl.a. oplevet Moderniseringsstyrelsens forsøg på at fjerne den betalte spisepause uden forhandling. Vi har set styrelsen fortsat nægte at gå i realitetsforhandlinger om at genetablere et aftalegrundlag for folkeskolelærernes arbejdstid. Og vi har set styrelsen med Sophie Løhde i spidsen deltage i OK18-forhandlingerne på en så fodslæbende og slingrende måde, at forhandlingerne er endt i sammenbrud. På samtlige de punkter hvor fagbevægelsen har demonstreret en unik solidaritet og vilje til at kræve respekt for den danske model, har modparten indtil videre nægtet at spille med. Det er desværre faktum.

Der tegner sig altså en klar linie, over flere overenskomstforhandlinger, og på tværs af skiftende regeringer. Regeringen kan være rød eller blå, men tilgangen til den danske model er i alle tilfælde komplet sort, og får tilsyneladende også næring fra centraladministrationen. Det må alvorligt bekymre enhver, som interesserer sig for at holde den danske model i hævd, og anspore til diskussioner om, hvad vi så skal gøre, hvis ikke det nuværende historiske sammenhold blandt de 750.000 offentligt ansatte, som står overfor en storkonflikt, er nok til at få modparten til forhandlingsbordet. Formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen udtrykker det således:

”Vi kommer måske om kort tid til at stå i en situation, hvor aftalesystemet alene eksisterer formelt, men reelt er blevet afmonteret af de offentlige arbejdsgivere. Har det opbakning blandt de politiske partier? Vil de i virkeligheden hellere lovgive om det hele og lade lederne eneråde? Eller vil hele det politiske system kæmpe for den danske model, vil kommunerne? De vil blive afkrævet et svar, for hvis ingen vil kæmpe for den danske model på det offentlige arbejdsmarked, så overlever den ikke. Og det ville være en ulykke for Danmark.” (folkeskolen.dk 21/2-18).

Så det er spørgsmålet: Skal den danske model køres på historiens losseplads? Er de offentlige arbejdsgivere ikke længere interesserede i et aftalebaseret arbejdsmarked præget af ro, stabilitet, samarbejde og gensidig respekt? Eller tror de, at de fortsat kan få alle goderne uden selv at skulle levere? Er det tid til en mere udansk model? Det er den diskussion, som næsten uvægerligt vil trænge sig på, hvis ikke før så når vi er igennem dette OK18-forløb, og den skal vi i GL naturligvis deltage i. Vi skal gå aktivt ind i spørgsmålet om fremtiden for den danske model, så vi som forening kan gøre vores stemme gældende, på samme måde som vi har gjort det i etableringen af den solidaritet, som samler fagbevægelsen lige nu.

Tomas Kepler, formand for overenskomstudvalget i GL. 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Tomas kepler
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Løhdes desperate OK18-lønkrav

  • GL rep 22
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    OK18: Runde 2 med Moderniseringsstyrelsens ”low performers”

  • Tomas Kepler (1GL rep nov17
    Overenskomst

    OK18 er også en kamp mod nedskæringer

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater