Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Blog
Blogger-MarieTrier_sorthvidfoto-tilpasset-2022-aspect-ratio-348-234

I bedste alder?

30. september 2022
Skrevet af_
Marie Trier

“Dovne drenge med høj selvtillid”. Sådan er titlen på DRs ‘Detektor’ fra 19. august i år, hvor det undersøges, hvilke grunde der kan være til, at pigernes karaktergennemsnit (7,8) er ved at stikke af fra drengenes (7,0).

Hele præmissen om at inddele i ‘drenge’ og ‘piger’ i en sådan sammenhæng diskuteres også kort, og som grund angives, at hvis man ikke kategoriserer, får man heller ikke blotlagt eventuelle udfordringer. Så den lader vi altså lige ligge.

Podcasten har Ane Qvortrup, professor på Center for Gymnasieforskning, som gæst. Podcasten vil afdække årsagerne til de forskelle, der er, og om de årsager skal findes hos eleverne eller i uddannelsessystemet.

Svaret er selvsagt ikke så enkelt. Men det, der slog mig, er, at Ane Qvortrup kort berører det forhold, at drengene biologisk set udvikles i et andet tempo end pigerne – hvorfor de helt fra begyndelsen er ‘bagud’ rent modenhedsmæssigt. Det handler naturligvis ikke om intelligens, men om evnen til at modtage en besked, besvare en opgave og fokusere på f.eks. det boglige – noget, drengene og pigerne (som kategorier) altså oplever igennem hele deres skoletid at håndtere forskelligt.

Sammenholdt med kulturelle forhold, der groft sagt betyder, at drengene tidligere selvstændiggøres, mens piger i højere grad ‘holdes øje med’, bliver resultatet en kategori af piger, der betragter flid som en nødvendighed og en kategori af drenge, der med selvtilliden i orden (som resultat af nævnte selvstændighed) mener, at de ikke rigtig behøver at gøre noget for at lære noget – siger forskningen altså.

Det er i hvert fald vigtigt at være sig bevidst, at klasseinddeling efter lige præcis alder ikke er naturligt givet.
Marie Trier, lærer
Rødovre Gymnasium

Som løsningsforslag anbefalede podcasten drengene at tale med deres lærere om dels hvilke forventninger, læreren har til dem og dels selv byde ind med, hvilke undervisningsmetoder, de foretrak.

Det lyder fornuftigt nok. Alligevel synes jeg, at hele ‘udviklings’-problematikken er værd at bide mærke i. Måske kan man løse nogle af problemerne, uden at man behøver at skele til køn?

Hele vores skolesystem er bygget op på, at børn begynder i skole det år, de fylder 6. Men hvorfor egentlig det? Hvis vi legede, at der var masser af penge til at forlænge tiden i børnehaven, var det så ikke mere oplagt at lade børnene begynde inden for et spænd på 2-3 år – så de begyndte det år, de blev vurderet klar?

En anden konkret løsning er en model, hvor tiden i 0. klasse var et, to eller måske tre år, afhængigt af, hvornår man som elev vurderedes parat til at komme videre.

Det er sikkert nogle meget besværlige og dyre løsninger. Men det kunne jo være, at den ekstra udgift, det vil medføre, kunne opvejes af resultatet i den anden ende.

Det er i hvert fald vigtigt at være sig bevidst, at klasseinddeling efter lige præcis alder ikke er naturligt givet. Det er en norm, en tradition, man kan rykke på. Når nu denne inddeling følger mennesker resten af livet, var det så ikke værd at se på, om det behøver at være sådan?

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • C5416C94-E33D-4EAF-AC86-124AD19839C5_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Jeg har ligget i min sofa siden marts 20. Måske har kursisterne gjort det samme

  • Blogger-MarieTrier_sorthvidfoto-tilpasset-2022-aspect-ratio-348-234
    Blog

    That’s a good wending, Hansi!

  • Janne-Plauborg-komp-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Begrundet frygt for fremtiden?

  • Bodil-Marie-portraet_0-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Skal vi bare sige pyt til de frække nissekalendere?

  • fullsizeoutput_358-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Træt af omsorg

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater