Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Blog
Blogger-MarieTrier_sorthvidfoto-tilpasset-2022-aspect-ratio-348-234

I bedste alder?

30. september 2022
Skrevet af_
Marie Trier

“Dovne drenge med høj selvtillid”. Sådan er titlen på DRs ‘Detektor’ fra 19. august i år, hvor det undersøges, hvilke grunde der kan være til, at pigernes karaktergennemsnit (7,8) er ved at stikke af fra drengenes (7,0).

Hele præmissen om at inddele i ‘drenge’ og ‘piger’ i en sådan sammenhæng diskuteres også kort, og som grund angives, at hvis man ikke kategoriserer, får man heller ikke blotlagt eventuelle udfordringer. Så den lader vi altså lige ligge.

Podcasten har Ane Qvortrup, professor på Center for Gymnasieforskning, som gæst. Podcasten vil afdække årsagerne til de forskelle, der er, og om de årsager skal findes hos eleverne eller i uddannelsessystemet.

Svaret er selvsagt ikke så enkelt. Men det, der slog mig, er, at Ane Qvortrup kort berører det forhold, at drengene biologisk set udvikles i et andet tempo end pigerne – hvorfor de helt fra begyndelsen er ‘bagud’ rent modenhedsmæssigt. Det handler naturligvis ikke om intelligens, men om evnen til at modtage en besked, besvare en opgave og fokusere på f.eks. det boglige – noget, drengene og pigerne (som kategorier) altså oplever igennem hele deres skoletid at håndtere forskelligt.

Sammenholdt med kulturelle forhold, der groft sagt betyder, at drengene tidligere selvstændiggøres, mens piger i højere grad ‘holdes øje med’, bliver resultatet en kategori af piger, der betragter flid som en nødvendighed og en kategori af drenge, der med selvtilliden i orden (som resultat af nævnte selvstændighed) mener, at de ikke rigtig behøver at gøre noget for at lære noget – siger forskningen altså.

Det er i hvert fald vigtigt at være sig bevidst, at klasseinddeling efter lige præcis alder ikke er naturligt givet.
Marie Trier, lærer
Rødovre Gymnasium

Som løsningsforslag anbefalede podcasten drengene at tale med deres lærere om dels hvilke forventninger, læreren har til dem og dels selv byde ind med, hvilke undervisningsmetoder, de foretrak.

Det lyder fornuftigt nok. Alligevel synes jeg, at hele ‘udviklings’-problematikken er værd at bide mærke i. Måske kan man løse nogle af problemerne, uden at man behøver at skele til køn?

Hele vores skolesystem er bygget op på, at børn begynder i skole det år, de fylder 6. Men hvorfor egentlig det? Hvis vi legede, at der var masser af penge til at forlænge tiden i børnehaven, var det så ikke mere oplagt at lade børnene begynde inden for et spænd på 2-3 år – så de begyndte det år, de blev vurderet klar?

En anden konkret løsning er en model, hvor tiden i 0. klasse var et, to eller måske tre år, afhængigt af, hvornår man som elev vurderedes parat til at komme videre.

Det er sikkert nogle meget besværlige og dyre løsninger. Men det kunne jo være, at den ekstra udgift, det vil medføre, kunne opvejes af resultatet i den anden ende.

Det er i hvert fald vigtigt at være sig bevidst, at klasseinddeling efter lige præcis alder ikke er naturligt givet. Det er en norm, en tradition, man kan rykke på. Når nu denne inddeling følger mennesker resten af livet, var det så ikke værd at se på, om det behøver at være sådan?

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Brian-Holm-Soerensen-Mariagerfjord-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Hvad har jeg lært efter én måneds projektbaseret undervisning?

  • 3-3-Bodil-Marie-med-hvid-baggrund-scaled-aspect-ratio-348-234
    Blog

    ”Sov mit barn, sov længe”

  • Blogger-Kim-M-Christensen-beskaaret-2023-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Kan vi lave studenter uden prøver?

  • computer arbejde shutterstock_
    Blog

    Vil du blogge på Gymnasieskolen?

  • C5416C94-E33D-4EAF-AC86-124AD19839C5_1_201_a-aspect-ratio-348-234
    Blog

    Jeg har ligget i min sofa siden marts 20. Måske har kursisterne gjort det samme

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater