Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUndervisning
Linda Bjerring Lindegaard (2)

Hvor meget skal vi hjælpe ledelsen med besparelserne/nedskæringerne?

28. oktober 2018
Skrevet af_
Linda Bjerring Lindegaard

På den ene side, ved vi som lærere bedst hvor skoen trykker. Vi ved hvor det vil gøre mest ondt på undervisningen – og dermed på eleverne – og hvor vi bedst kan overleve. Vi er eksperterne.
På den anden side, så er det ledelsens ansvar at håndtere nedskæringerne. De får både løn og resultatløn for det. De bryder sig nok lige så meget om det som vi gør. Samarbejde giver derfor til en vis grad mening.
Vi skal være opmærksomme at vi ikke saver grenen over, som vi sidder på. For eksempel med forslaget om forelæsninger. En enkelt forelæsning i ny og næ redder ingenting, og slet ikke hvis ledelsen budgetterer, at forberedelsen til en lektion og en forelæsning er ens.
Vi skal afholde mange forelæsninger, på samlebånd, for at det gør en økonomisk forskel. Pædagogisk set er det en katastrofe. Hvor mange af vores elever er i stand til at tilegne sig viden under en forelæsning? Hvor mange kan holde koncentrationen?
På VUC´erne, som har flere diagnosekursister end andre skoleformer, vil mange kursister overhovedet ikke kunne magte forelæsninger, og frafaldet vil eksplodere.
Det vigtigste er relationen til læreren. For vores vedkommende gælder det, at det er samspillet med eleverne, der er den største motivation og glæde i jobbet.
Ja, vi skal samarbejde med ledelsen. Men vi skal tænke os godt om, så vi ikke er med til at demotivere eleverne og os selv.

Derfor siger vi på liste 2 fra over for forslag såsom forelæsninger.
Den, der stemmer, bestemmer!

Linda Bjerring Lindegaard, lektor engelsk, psykologi og ordblindeundervisning på Aarhus Hf og VUC, kandidat til GLs hovedbestyrelse for liste 2.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Linda Bjerring Lindegaard (2)
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Kære kollegaer, kære politikere – kæmp for VUC, kæmp!

  • Tomas Kepler rep sort hvid
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Deltag i aktionsdagen mod nedskæringerne!

  • MartinMikkelsen
    Arbejdsmiljø Karriere Pædagogik Undervisning Ungdomskultur

    Taxametersystem: Uddannelse til dem, som kan og vil

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater