Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøUndervisning
Linda Bjerring Lindegaard (2)

Hvor meget skal vi hjælpe ledelsen med besparelserne/nedskæringerne?

28. oktober 2018
Skrevet af_
Linda Bjerring Lindegaard

På den ene side, ved vi som lærere bedst hvor skoen trykker. Vi ved hvor det vil gøre mest ondt på undervisningen – og dermed på eleverne – og hvor vi bedst kan overleve. Vi er eksperterne.
På den anden side, så er det ledelsens ansvar at håndtere nedskæringerne. De får både løn og resultatløn for det. De bryder sig nok lige så meget om det som vi gør. Samarbejde giver derfor til en vis grad mening.
Vi skal være opmærksomme at vi ikke saver grenen over, som vi sidder på. For eksempel med forslaget om forelæsninger. En enkelt forelæsning i ny og næ redder ingenting, og slet ikke hvis ledelsen budgetterer, at forberedelsen til en lektion og en forelæsning er ens.
Vi skal afholde mange forelæsninger, på samlebånd, for at det gør en økonomisk forskel. Pædagogisk set er det en katastrofe. Hvor mange af vores elever er i stand til at tilegne sig viden under en forelæsning? Hvor mange kan holde koncentrationen?
På VUC´erne, som har flere diagnosekursister end andre skoleformer, vil mange kursister overhovedet ikke kunne magte forelæsninger, og frafaldet vil eksplodere.
Det vigtigste er relationen til læreren. For vores vedkommende gælder det, at det er samspillet med eleverne, der er den største motivation og glæde i jobbet.
Ja, vi skal samarbejde med ledelsen. Men vi skal tænke os godt om, så vi ikke er med til at demotivere eleverne og os selv.

Derfor siger vi på liste 2 fra over for forslag såsom forelæsninger.
Den, der stemmer, bestemmer!

Linda Bjerring Lindegaard, lektor engelsk, psykologi og ordblindeundervisning på Aarhus Hf og VUC, kandidat til GLs hovedbestyrelse for liste 2.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • fullsizeoutput_c4
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    “Misundelse er en grim ting”

  • Linda Bjerring Lindegaard (2)
    Arbejdsmiljø Uddannelsespolitik Undervisning

    Kære kollegaer, kære politikere – kæmp for VUC, kæmp!

  • Tomas Kepler rep sort hvid
    Arbejdsmiljø Undervisning

    Deltag i aktionsdagen mod nedskæringerne!

  • MartinMikkelsen
    Arbejdsmiljø Karriere Pædagogik Undervisning Ungdomskultur

    Taxametersystem: Uddannelse til dem, som kan og vil

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater