Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Hvad mener GL egentlig, og er det ensbetydende med noget godt for medlemmerne?

6. juni 2012
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I apriludgaven af Gymnasieskolen kunne man læse en artikel om undervisningsministerens indstilling til blandt andet tidsfordelingen mellem klasseundervisning, forberedelse, rettereduktion med mere.

Ved spørgsmålet, ”Hvis lærerne skal undervise mere, hvad skal de så bruge mindre tid på?” svarede ministeren, ”Der bliver brugt meget tid på forberedelse og til rettearbejde. Så det er oplagte steder, man kan kigge på, hvis man ønsker mere tid med eleverne …”

En sandsynlig tolkning af ovenstående vil være, at timetallet for klasseundervisningen skal sættes op, mens forberedelsesfaktoren sættes ned. Det vil alt andet lige have den konsekvens, at en gymnasielærer har mindre tid til at forberede undervisningen, og dette vil gå ud over fagligheden og den didaktiske/pædagogiske indsats. I forhold til en nedsat rettereduktion kan det få den betydning, at eksempelvis lærere i fag, som indeholder en skriftlige dimension, eksempelvis dansk, engelsk, matematik og så videre, får færre timer til at rette de samme opgaver for.

Med en udsigt til så store forringelser skulle man tro, at formanden for GL her i bladet blankt ville afvise drøftelser om sådanne punkter ved en forhandling. Men ministerens udtalelser blev på dette punkt end ikke rørt i artiklen Hvad mener GL? I stedet skrev Gorm Leschly blandt andet, ”I GL ved vi godt, at der effektiviseres og spares alle steder. Derfor går vi naturligvis gerne i dialog med både finansministeren og børne- og undervisningsministeren for at se, om der kan findes intelligente effektiviseringer.”

Og der kan være god grund til bekymring for yderligere forringelser af gymnasielærernes arbejdsvilkår, da GL i den seneste overenskomst eksempelvis gik med til, at alle arbejdsopgaver kan afvikles på uddannelsesinstitutionen uden nogen håndfaste afgrænsninger (§ 16 stk. 8 ). Et af kendetegnene ved gymnasielærerjobbet er netop fleksibiliteten, hvor læren i stor grad selv kan tilrettelægge arbejdsarbejdsdagen mest hensigtsmæssigt. Men GL har åbnet op for, at arbejdsdagen for en gymnasielærer i stedet for en fleksibel arbejdsdag bliver gjort til et 8.30-16-job i et åbent kontormiljø. Her har flere undersøgelser vist, at denne arbejdsform medfører mere støj, stress, lavere produktivitet og mindre kvalitet i arbejdet. Så hvad mener GL egentlig, og er det ensbetydende med noget godt for medlemmerne?

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater