Mere
I apriludgaven af Gymnasieskolen kunne man læse en artikel om undervisningsministerens indstilling til blandt andet tidsfordelingen mellem klasseundervisning, forberedelse, rettereduktion med mere.
Ved spørgsmålet, ”Hvis lærerne skal undervise mere, hvad skal de så bruge mindre tid på?” svarede ministeren, ”Der bliver brugt meget tid på forberedelse og til rettearbejde. Så det er oplagte steder, man kan kigge på, hvis man ønsker mere tid med eleverne …”
En sandsynlig tolkning af ovenstående vil være, at timetallet for klasseundervisningen skal sættes op, mens forberedelsesfaktoren sættes ned. Det vil alt andet lige have den konsekvens, at en gymnasielærer har mindre tid til at forberede undervisningen, og dette vil gå ud over fagligheden og den didaktiske/pædagogiske indsats. I forhold til en nedsat rettereduktion kan det få den betydning, at eksempelvis lærere i fag, som indeholder en skriftlige dimension, eksempelvis dansk, engelsk, matematik og så videre, får færre timer til at rette de samme opgaver for.
Med en udsigt til så store forringelser skulle man tro, at formanden for GL her i bladet blankt ville afvise drøftelser om sådanne punkter ved en forhandling. Men ministerens udtalelser blev på dette punkt end ikke rørt i artiklen Hvad mener GL? I stedet skrev Gorm Leschly blandt andet, ”I GL ved vi godt, at der effektiviseres og spares alle steder. Derfor går vi naturligvis gerne i dialog med både finansministeren og børne- og undervisningsministeren for at se, om der kan findes intelligente effektiviseringer.”
Og der kan være god grund til bekymring for yderligere forringelser af gymnasielærernes arbejdsvilkår, da GL i den seneste overenskomst eksempelvis gik med til, at alle arbejdsopgaver kan afvikles på uddannelsesinstitutionen uden nogen håndfaste afgrænsninger (§ 16 stk. 8 ). Et af kendetegnene ved gymnasielærerjobbet er netop fleksibiliteten, hvor læren i stor grad selv kan tilrettelægge arbejdsarbejdsdagen mest hensigtsmæssigt. Men GL har åbnet op for, at arbejdsdagen for en gymnasielærer i stedet for en fleksibel arbejdsdag bliver gjort til et 8.30-16-job i et åbent kontormiljø. Her har flere undersøgelser vist, at denne arbejdsform medfører mere støj, stress, lavere produktivitet og mindre kvalitet i arbejdet. Så hvad mener GL egentlig, og er det ensbetydende med noget godt for medlemmerne?
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.
Brugernavn eller e-mailadresse
Adgangskode
Husk mig
Ingen resultater
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode