Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Hjælp, inspiration eller plagiat?

10. oktober 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I min klasse har vi lige haft en klassens time om anvendelse af nettet til litteratursøgning og i den forbindelse om, hvad plagiat er, og hvor grænsen for, hvornår noget er plagiat, går. I evalueringen af grundforløbet (der hos os slutter ved efterårsferien) fremhævede eleverne netop denne klassens time. De følte, at det virkelig rykkede dem og åbnede deres øjne for, hvad vi forventer af dem.
Mange af dem havde ikke på forhånd nogen fornemmelse af, at det er plagiat at låne fra nettet uden kildeangivelse, og kun ganske få af dem havde arbejdet med hensigtsmæssig brug af kilder fra nettet tidligere.

Problemstillingen med lån og plagiat fra nettet er ekstra relevant at tage fat i nu, hvor der er internetadgang til mange skriftlige eksamener, og hvor vi faktisk ser eksempler på elever med meget lave skriftlige årskarakterer, der går til eksamen og får 12, hvilket kunne tyde på, at der er foregået noget på nettet, der ikke tåler dagens lys. Og hvor vi også ser det modsatte: At elever, som vi tror er dygtige til at skrive opgaver, faktisk klarer sig markant dårligere til eksamen, netop fordi de ikke tør lade sig inspirere/plagiere via nettet til eksamen i modsætning til i løbet af året.

Vi kan ikke gå ud fra, at de unge har samme syn på, hvad der er plagiat, som vi har. For dem er det naturligt at læse om et emne på forskellige hjemmesider, fordøje det og derefter skrive, som om stoffet er deres eget. Det er ikke afskrivning eller copy/paste, og derfor mener de ikke, at der er noget problem i det. Og det er desuden den måde, de fleste af dem har været vant til at arbejde på i grundskolen.

I lærerteamet i min klasse besluttede vi at tage fat i denne problemstilling i forbindelse med den afsluttende nv-opgave, der ligger op til efterårsferien.
Vi, klassens historielærer og undertegnede, lod klassen arbejde i grupper med nogle opgaver. Den første opgave var nogle søgeresultater fra Google, som jeg havde fundet, da jeg søgte på ”forurening af grundvand”. Vi bad dem om at diskutere anvendeligheden af de forskellige kilder fra søgningen samt, hvilke af kilderne de burde undgå. Det viste sig, at mange af dem havde vurderingskriterier, der handlede om hvorvidt hjemmesiderne så professionelle ud eller ej og ikke på, hvem der var hjemmesidernes afsendere, eller hvordan det faglige indhold var. Det fik vi diskuteret igennem, og vi vender tilbage til det i forbindelse med dansk-historieopgaven sidst i 1g.

Dernæst bad vi dem om at gå ind på hjemmesiden www.stopplagiat.nu og lave de små opgaver, der ligger der. Så skulle de læse et lille tekststykke fra en opgave, der var taget for plagiat, og sammenligne tekststykket med et tilsvarende stykke, hvor kilderne var behandlet korrekt. Det førte hen til, at de skulle opstille retningslinjer for, hvor grænserne mellem inspiration og plagiat går.

Til sidst fik de fik et andet tekststykke, som de skulle tjekke for plagiat og omskrive, så kildeanvendelsen blev korrekt.

Undervejs snakkede vi med dem, og kildeanvendelse i forbindelse med nv-opgaven, som de lige var startet på, blev livligt debatteret. Men som jeg sagde til eleverne: Jeg har aldrig haft elever, der har haft for mange kildehenvisninger i deres opgaver. Jeg har kun oplevet det modsatte.

Nu, hvor jeg har læst nv-opgaverne igennem, fremgår det klart, at timen har givet pote. Der er meget mindre plagiat og faktisk en ret fornuftig omgang med kilder. Opgaverne er på den måde blevet langt bedre og mere reflekterede. Og eleverne er glade for, at de allerede nu, så tidligt i deres gymnasietid, kan indarbejde gode vaner og kritisk sans.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater