Held og lykke til den nye hovedbestyrelse
Til lykke med valget, og tak til de, der stemte på liste fire. Den næste toårsperiode bliver en af de vigtigste i GL’s historie.
For at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse må man kunne regne mindst halvdelen af opgaverne rigtigt ved folkeskolens afgangsprøve, hvilket svarer til adgangskarakteren 7, hvilket igen betyder, at 40 % ikke får adgang.
Hvilket igen viser, at folkeskolen ikke magter sin opgave som ungdomsuddannelse, som afsløret af et TV2 indslag samme aften, PISA-rapporten blev offentliggjort.
I en niende klasse spørger læreren: ’Hvilken af tavlens formler beskriver proportionalitet?’ Læreren bekræfter svaret ’a gange x plus b’, hvilket nok er den værste fejl, en matematiklærer kan begå, for svaret er ’a gange x’.
Hermed er igen påvist, at manglende matematiklæring skyldes manglende matematikkundskaber hos lærere, der som de eneste i verden formenes adgang til universitetet. Samt at den eneste realistiske løsning er, at globalisere de danske ungdomsuddannelser og indføre en 4årig highskole fra ottende klasse med praktiske og teoretiske fagblokke, hvor selvvalgte halvårshold undervises dagligt af en faguddannet lærer i dennes eget lokale.
Eneste alternativ kommer fra Egelund-kommissionen, som er nedsat af den private tænketank DEA, og som til maj sandsynligvis vil foreslå en tysk skolemodel, dvs. en tredelt skole efter 4. klasse med et otteårigt gymnasium for eliten, en femårig realskole for mellemgruppen, og en femårig fælleskole for resten.
Forhåbentlig har den nye hovedbestyrelse et modspil klar til maj, for politikerne magter åbenbart kun at foreslå meningsløse adgangskarakterer.
Allan Tarp, VUC Aarhus
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode