Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Faglighed
Philip 07

Gymnasiet skal skabe samfundsduelige borgere

13. januar 2014
Skrevet af_
Phillip Adam Dimsits Lerer
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Vi skal skabe et gymnasium, der forbereder elever på at tage aktiv del i samfundet, et gymnasium, der gør os til samfundsduelige borgere. En institution, der skaber unge mennesker, der ved noget om det samfund, de lever i. Der skal opfordres til stillingtagen,  og elever skal forberedes på, hvad det vil sige at være en aktiv samfundsborger. Og det er ambitionen om at nå dette nærmere, der er baggrunden for den faglighedskampagne, som Danske Gymnasieelevers Sammenslutning netop har igangsat. 

Når jeg kritiserer gymnasiet for at være for akademisk, er det fordi, at alt for mange elever sidder i et klasselokale og modtager undervisning, som ikke giver mening i et større samfundsperspektiv. Jeg siger ikke, at vi nødvendigvis skal afskaffe oldtidskundskab, eller at vi ikke skal lære om de sociologiske aspekter af fx samfundsfag. Men jeg siger derimod, at vi skal have virkeligheden tilbage i klasselokalet. Jeg er udmærket godt klar over, at ikke alt, hvad vi lærer i gymnasiet, nødvendigvis skal kunne omsættes til praksis med det samme. Men samtidig skal der ikke herske et sekunds tvivl om, at der er mange steder, hvor vi både kunne omlægge og forny undervisningen, så den i langt højere grad er tidssvarende.

Faglighedskampagnen skal sætte fokus på faglighed og indhold, og målet er at løfte debatten om den almene dannelse, indholdet i gymnasiefagene, og undervisningen. Underviser vi på den rigtige måde? Lærer vi det rigtige? Hvad skal der til for at være en samfundsduelig borger i 2014?

Hverken DGS, eller jeg kender svaret på alle disse spørgsmål, og det er derfor, vi igangsætter denne kampagne i håb om at løfte debatten. Det er vigtigt at nå helt ud i klasserne, og derfor vil vi opsøge og tale med så mange elever landet over, som overhovedet muligt.

Kampagnen vil munde ud i en større skriftlig rapport, som vil indeholde anbefalinger baseret på nuværende elevers holdninger til, erfaringer og oplevelser fra klasseværelset.

Hver tredjegymnasieelev tager videre på en lang videregående uddannelse, altså en akademisk uddannelse, hvor netop teori og metode er i højsædet. De resterende, som er størstedelen, vælger at blive lærere, pædagoger, radiografer eller socialrådgivere. For disse elever er det mindre relevant at beskæftige sig med videnskabsteori og metode, som man lærer i gymnasiet. Derfor er debatten om faglighed i gymnasiet også nødvendig. For spørgsmålet er jo i virkeligheden, om vores institution har fulgt med udviklingen? Når gymnasiet ikke længere kun er for elever, som søger videre på en lang videregående uddannelse, bør man også tilpasse indholdet. Undervisningen skal være relevant for den mangfoldighed af elever, som gymnasiet repræsenterer i dag, og ikke kun eliten. Det er min holdning.

 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Debat

    Kunstig intelligens bliver en gevinst – hvis lærerne sætter rammerne for teknologien og ikke omvendt

  • Liste 3 billede (3)
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden er – naturligvis – i frit fald i gymnasiet!

  • Linda Lillelund rom
    Uddannelsespolitik

    Debat: Fagligheden i gymnasiet er en forgyldt sølvmønt, og nu skal den vejes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater