Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
AT
bloggerrita

Gør bibliotekaren synlig

19. oktober 2015
Skrevet af_
Rita Houmann
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Min skoles bibliotekar er kommet med et forslag om en mere aktiv brug af hendes kompetencer, og jeg har allerede med stor succes afprøvet en ny brug af bibliotekaren i mine klasser, når eleverne skal skrive eller arbejde med større opgaver.
Bibliotekarens forslag gik i store træk ud på, at lærere skulle bestille besøg af bibliotekaren i deres klasser i forbindelse med opgaveskrivning således, at eleverne var motiverede for vejledning i informationssøgning.

Innovationsopgaven i AT rummer store udfordringer for selv garvede undervisere, ikke mindst pga. de metodebarrierer, der ofte ligger mellem de to samarbejdende fag. I dette tilfælde indgik kemi og dansk i 2.g i AT- innovationsopgaven, der havde fokus på Det gode liv i byen, nærmere bestemt organisk affaldssortering med krav om en innovativ løsning af en affaldstype, der udgjorde et forureningsproblem i byen, og hertil en formidlingsopgave i dansk. Her kan man godt føle, at man som underviser er kommet ud på rigtigt dybt vand uden at kunne bunde. Hvilke artikler kan man henvise eleverne til? – og hvordan får man adgang til de relevante databaser? Er der overhovedet nogle brugbare artikler på dansk, eller er det engelsksprogede artikler, man skal have fat i? Efter elevernes valg af affaldstype var de stærkt motiverede for redskaber til informationssøgning ikke mindst fordi almindelig google-søgninger ikke viste brugbare kilder! Bibliotekaren kunne vise, hvordan man trunkerede, dvs. brugte et specialtegn f.eks. * til at søge på ordet affald* og demonstrerede, at man derved kunne søge på alle mulige sammensætninger med ordet affald. Endvidere fik eleverne repeteret, hvordan man får adgang til naturvidenskabelige databaser, og hvordan man kan bestille artikler direkte ind i ens egen mail-box med levering ca. 5 minutter efter bestilling, eller få dem tilsendt udprintet via snail-mail. Især bestillingen online af artikler til egen mail-box vakte begejstring. Endvidere fik eleverne at vide, at de web-ressourcer, som bibliotekerne henviser til, har høj faglig kvalitet. Alle kilder er godkendt af fagfolk. Som konklusion kan jeg sige, at bibliotekaren satte eleverne på rette spor, så de kunne komme i gang med den stillede opgave.

Mine elever skal til skr. eksamen i dansk med internetadgang, så også her er god teknik i informationssøgning og kildekritik på dagsordenen. Jeg bestilte bibliotekaren til at hjælpe eleverne i min 2.g med at finde relevante kilder til at løfte en essay-opgave om sladder (dens fordele og ulemper) op over small-talk-niveauet. Bibliotekaren gav først et generelt oplæg omkring relevante databaser og gik herefter rundt og hjalp hver enkelt elev. En elev udtrykte efterfølgende sin tilfredshed med bibliotekarens vejledning på denne måde:
”Jeg synes, bibliotekarens hjælp er afgørende i udformningen af en opgave. I stedet for at man skal sidde og søge på Google og sortere i hjemmesider, hvis troværdighed man ikke har kendskab til, kan bibliotekaren vise os databaser, som fungerer som troværdige kilder, som bibliotek.dk, hvor vi selv kan filtrere søgningen (vil man f.eks. have bøger, artikler eller film). Vi sparer altså en masse tid på søgninger efter relevant viden til vores stile, men altafgørende er det, at vi er sikre på, at det, vi læser, er fakta. Da det er skrevet af fagfolk, behøver vi ikke tvivle på, om det kan bruges i en stil, vi skal kun koncentrere os om, om det kan passe ind i lige vores stil. Det er en kæmpe gevinst, når der er pres på med lektier og afleveringer – man kan bruge tiden på at få skrevet opgaven i stedet for at søge forgæves på Google. Jeg tror derfor på, det er gavnligt for alle med bibliotekarhjælp, lige meget hvor dygtig man er til at skrive og søge informationer i forvejen.”

Behøver jeg tilføje, at bibliotekaren, som eleverne nu kalder ved hendes fornavn, allerede er booket til at hjælpe med informationssøgning til den næste stil?
 

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Genvejen til internationalisering

  • Marie_Krarup

    Viden om dansk kultur skal i højsædet i gymnasiet

  • Bodil-Marie - portræt_0
    Blog

    Lad os blive på egen banehalvdel

  • Karen Richter Hansen foto
    Undervisning

    At lære på tværs

  • birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

    Genvejen til internationalisering

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater