Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Uddannelsespolitik Elevfordeling
Banner_Tomas Kempler 01_grayscale

GL vil skæv elevfordeling og økonomitænkning til livs

8. februar 2021
Skrevet af_
Tomas Kepler

Kære Morten

Tak for dit bidrag til debatten om elevfordeling og statsligt selveje. Det er en demokratisk styrke ved vores forening, at vi har engagerede medlemmer, som deltager i debatter om de store spørgsmål, vi skal forholde os til. Og selveje og elevfordeling er rigtig store spørgsmål, ingen tvivl om det. Det er også spørgsmål, som vi faktisk allerede har leveret og fortsat leverer mange svar på.

GL kæmper hårdt for at komme skævhederne i elevfordelingen til livs. Både i landsdækkende, regionale og lokale medier og i de løbende politiske møder med Børne- og undervisningsministeren og ordførerne på Christiansborg. Det gælder også med mig som formand.

Jeg har blandt andet skrevet fælles indlæg i Altinget med Danske Gymnasier og DGS, hvor vi understreger det dybt problematiske i, at elever med en svag socioøkonomisk baggrund klumper sig på nogle bestemte gymnasier, mens ressourcestærke elever går på andre gymnasier. Sammen argumenterer vi kraftigt for en ny og hensigtsmæssig fordelingsmodel for alle gymnasieuddannelser, der både kan sikre frit valg af uddannelsesretning (hhx, htx, eux, hf eller stx) og et alsidigt udbud af gymnasieuddannelser i hele landet med en bredt sammensat elevgruppe på skolerne.   

Vores forslag kræver stram kapacitetsstyring, og det vil medføre en omfordeling af elever til fordel for de skoler, der i dag er udfordrede med vigende søgning, ligesom vi understreger, at elevfordelingen skal gælde for alle skoleformer. GL’s politik på området er blandt andet blevet til efter interne drøftelser i Lokaludvalget (LKU) med formænd for lokalbestyrelserne og områdebestyrelserne.

Som jeg læser de politiske meldinger, jeg modtager, ser der ud til at være et politisk flertal på Christiansborg for at ændre på regelsættet i en retning, der synes at gå vores vej. Den kurs forfølger vi naturligvis vedvarende i jævnlige politiske møder på Borgen og i fremstød i alle medier.

Når det gælder din opfordring til at tage et opgør med selvejet, så har GL allerede en formuleret politik: Vi har indtil nu ikke krævet selvejet afskaffet, men i stedet underlagt en meget højere grad af central styring; man kan også udtrykke det således, at GL mener, selvejet ikke bør bestå i sin nuværende form. Der er for meget Wild West rundt omkring, som ikke gør noget godt for vores uddannelser. Derudover er det et spørgsmål, som GL’s hovedbestyrelse aktuelt er i gang med at overveje og behandle som optakt til en kommende taxameterreform og udspil til nye elevfordelingsregler.

Udfordringerne og problemstillingerne i tilknytning til spørgsmålet er ikke enkle, der er rigtig mange og ubekendte faktorer, som vi er i gang med at belyse. Men et er sikkert, du slår hovedet på sømmet i påpegningen af den store negative konsekvens, som følger af selvejet og udmønter sig i skoleprotektionisme forårsaget af benhård økonomisk konkurrence om eleverne.

Om vi får en lettere gang på jord i kommunalt eller regionalt regi ER imidlertid vanskeligt at sige. Her udfordres vi af det kommunale selvstyres frie ret til at prioritere økonomien til de ansvarsområder og opgaver, kommunerne varetager. Det risikerer at skævvride rammevilkårene til gymnasiale uddannelser og skoler på tværs af kommunerne. Samtidig ser man på folkeskoleområdet en til tider ret håndfast politisk indblanding i lærernes didaktiske rammer, som jeg tror, mange medlemmer ikke ønsker sig udbredt til gymnasieskolerne.

Tilsvarende skal vi heller ikke være blinde for, at regionerne i dag ikke har de store opgaver på uddannelsesområdet, men derimod skal få sygehusvæsenet til at fungere med betydelige udgiftsposter til området. Det kan risikere at nedtone den politiske opmærksomhed rettet mod gymnasieuddannelserne under et eventuelt kommende regionalt styre.

Disse og en lang række øvrige afvejninger og udfordringer indgår i behandlingerne i GL’s hovedbestyrelse, og jeg kan garantere dig, at områder som elevfordeling, skoleøkonomi og selveje fortsat er kerneprioriteter for GL.

Vi skal den skæve elevfordeling til livs, og vi skal have stoppet uhensigtsmæssige og skadelige konsekvenser af snæver og kontraproduktiv økonomitænkning på skoler, hvor disse tendenser florerer i dag.

I denne politiske proces indgår dit indlæg, og GL melder naturligvis klart ud om de beslutninger, vi træffer i de verserende politiske drøftelser. Tak igen for bidraget.

Med venlig hilsen

Tomas Kepler  

   

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • morten-soeding-soerensen 4-3 bred
    Uddannelsespolitik

    Gymnasierne bekæmper sig selv

  • Morten og Hans
    Uddannelsespolitik

    Bevar eksamen, men vælg fra

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater