Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Debat Fremmedsprogsstrategi

GL og Danske Gymnasier har blinde vinkler i deres udspil til en reform af studieretningerne: Danmark har brug for alle gymnasieskolens fremmedsprog

3. marts 2025
Skrevet af_
Mette Brøndum

(Debatindlægget er Kinesisklærerforeningens brev til bestyrelsen for Danske Gymnasier 28/2)

Danske Gymnasier (DG) har den 7/2 offentliggjort planer om en ny struktur for stx, hvor to såkaldt faglige hovedindgange skal være grundpillen. DG foreslår, at ”elever på Naturvidenskab og samfund udelukkende [kan] vælge fortsættersprog (…)”.

I Kinesisklærerforeningen kan vi godt lide udspillet, bortset fra citatet, som med én sætning risikerer at tage livet af alle gymnasieskolens små fremmedsprog. Vi forudser, at strukturen vil gøre fremtiden svær for – ja, faktisk alle andre 2. fremmedsprog end tysk. Fransk som fortsættersprog er som bekendt ikke en mulighed på de mange gymnasier i de mange kommuner, der ikke engang i dag har fransklærere nok til at bestride grundskolernes franskundervisning.

Læg dertil Tesfayes planer om at skippe grundforløbet, så vi i begynder-fremmedsprogene mister muligheden for at fortælle de nye 1.g’ere, at ”vi findes”. Vi taler ikke nødvendigvis for at bevare grundforløbet, men vil med denne passus gøre opmærksom på, at fremmedsprogene i nærmeste fremtid risikerer at blive ramt – alvorligt – fra flere sider. Alt sammen mod DG’s hensigt om, at ”den nye struktur skal fremme sprog”.

Råt for usødet: Dette handler ikke ”bare” om en flok fremmedsprogslærere, som potentielt mister deres jobs, men om at Danmark har brug for dén ressource, det er at have unge, som kender til mange forskellige fremmedsprog og deres tilhørende kulturer, historier og politiske nutid. Geopolitisk og økonomisk er det på månen at give sprogfagene dårligere vilkår i Danmark, som verden ser ud lige nu.

Her er vi 100 procent på linje med interesseorganisationer som Dansk Industri og Dansk Erhverv. Universiteterne siger det samme. Danmark mangler unge, som kan sprog! Alle sprog!

Vi lægger os også op ad Det Nationale Center for Fremmedsprog (regeringsinitiativet fra 2017), når vi slår på tromme for en lempelse af de bindinger, som sprogfagene er underlagt i de nuværende studieretninger.

Maja Bødtcher-Hansen har sammen med GL’s Tomas Kepler, DI’s Mikkel Harder samt andre prominente interessenter i en Berlingske-kronik tidligere på måneden anbefalet en ny ”incitamentsstruktur”, som lader studieretninger kombinere sprog med naturvidenskabelige fag. ”Ja!” siger vi i Kinesisklærerforeningen, ”men lad et frit fremmedsprogsvalg blive omfattet af dét nye incitament.”
I parentes bemærket bliver mange gymnasieelever tit bedre på et selvvalgt begynder-sprog, end hvis de “tvinges” til et fortsættersprog.

Fra samme kronik: Det haster med at komme sprogfagene til undsætning.
Vi tilføjer: Der bør tages et særligt og strategisk hensyn til begyndersprogene, når stregerne til landets nye ungdomsuddannelser skal tegnes.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater