Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

GL kæmper for et bedre arbejdsmiljø

26. maj 2017
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Arbejdsmiljøet er et vigtigt indsatsområde for Gymnasieskolernes Lærerforenings (GL) arbejdspladsudvalg (APU). Vi har i år især fokuseret på deltidsarbejde, eksamensforhold og stress.

Vi har i APU længe frygtet en tendens, hvor mange lærere er nødt til at gå på deltid for at klare arbejdet. Derfor har vi nu undersøgt årsagerne til, at gymnasielærere vælger at gå på deltid. Undersøgelsen viser, at rigtig mange vælger deltid på grund af arbejdspres, og at en stor del af disse peger på manglende tid til forberedelse som en vigtig årsag. For nogle kan deltid være et frit valgt gode, men det er alvorligt, når dårlige arbejdsvilkår presser mange ned i tid. Dette problem understreges af, at en tredjedel svarer, at de arbejder flere timer, end de tidsregistrerer.

Et af vore andre fokusområder har været eksamen. År efter år har mange af os ikke kunnet planlægge vores fritid i maj/juni, fordi vi ikke aner, hvornår vi skal arbejde. Men det er ikke en nødvendighed, som man bare skal affinde sig med, for problemet løses faktisk flere steder. Det sker ved, at lærerne, når skolen har oplysningerne, får en oversigt over de dage, hvor der er planlagte aktiviteter indtil sommer. Hvis enkelte lærere ingen begivenheder har, kan hemmeligholdelsen af eksamensplanen bevares med et par ”falske” begivenheder, der fjernes igen efter offentliggørelsen. I APU har vi det seneste år arbejdet på at indsamle dette og lignende eksempler på problematiske forhold omkring eksamen, som man ofte godt kan løse med lidt god vilje. Det er blevet til GL’s anbefalinger omkring eksamen og censur, som man kan læse på gl.org, og som vi opfordrer jer til at diskutere med de ansvarlige på jeres skole.

For nylig modtog I pjecen Pas godt på dig og dine kollegaer, som har sit udspring i APU. Vi ønsker med pjecen at inspirere til en kollektiv indsats for arbejdsmiljøet på skolerne. Pjecen fokuserer især på stress. GL’s medlemmer tilbydes gratis psykologisk rådgivning, men mange henvender sig først, når det er blevet alt for alvorligt – et af formålene med pjecen er derfor at øge opmærksomheden på faresignaler i forhold til stress. Dels så den enkelte kan søge hjælp, dels så I som fællesskab på skolen kan drøfte forbedringer af arbejdsmiljøet. Pjecen er ikke et vidundermiddel, der tryller stress væk, men vi tror på, at I ved en fælles indsats kan rykke arbejdsmiljøet i en bedre retning. Derfor er pjecen også fulgt op af en opfordring til tillidsrepræsentanterne om at afholde et klubmøde om temaet.

Kåre Blinkenberg
Medlem af GL’s hovedbestyrelse (formand for Arbejdspladsudvalget)

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater