Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
blogger_marie-louise_kragelund

Gentag efter mig?

23. juni 2015
Skrevet af_
Marie-Louise Kragelund
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Selvom jeg i fire år har haft særligt fokus på elever med dansk som andetsprog, når jeg har samarbejdet med gymnasielærere om fagsprog i undervisningen, er der alligevel sproglige udfordringer, som er fløjet under min radar.
Et år opdagede vi først i årets allersidste undervisningstime i en 3.g-klasse, hvorfor en af eleverne havde været så stille i historietimerne i alle tre år: Hun fortalte, at hun med vilje altid undgik alle de lange og svære ord, fordi hun var så usikker på udtalen.

Jeg bandede godt og grundigt af mig selv: noget så indlysende, hvorfor havde jeg ikke fået øje på det noget før? Jeg havde trods alt haft min gang i klassen i to år (som sparringspartner for læreren), og det var jo mig, der skulle være opmærksom på alt det sproglige.

Læreren havde godt nævnt den pågældende elev et par gange. Han havde opdaget, allerede før jeg blev tilknyttet klassen, at pigen var fagligt dygtig, når man talte med hende på tomandshånd, og han havde taget forskellige initiativer for at få hende til at sige noget i timerne. Men det blev til for lidt.

Jeg må indrømme, at jeg nok ikke havde bidt så meget mærke i det. Jeg troede nok bare, at hun var den mindre talende, introverte type, og det skal man vel have lov til at være, uanset hvilket modersmål man har. Og set i bakspejlet troede jeg nok også – fejlagtigt – at hun ikke havde så meget at bidrage med, for jeg havde jo aldrig hørt noget fra hende.

Dertil kommer, at hun talte perfekt dansk. Når vi hørte hende tale med veninderne i frikvarteret, og når hun en gang i mellem henvendte sig til læreren, kunne vi ikke høre forskel på hende og de elever, som havde dansk som modersmål, for hun havde ikke skyggen af accent.
Jeg har flere gange oplevet, at det netop er de elever, som ingen accent har, vi tager fejl af. Vi tror, at de taler dansk på samme niveau som deres jævnaldrende, fordi udtalen er perfekt. Og det er der også en del, der gør, men rigtigt mange, inklusiv eleven her, taler perfekt hverdagsdansk, hvorimod fagsproget eller gymnasiesproget volder kvaler både forståelsesmæssigt og udtryksmæssigt.

Havde vi opdaget elevens udfordringer noget før, havde jeg slået et slag for at tale mere i kor i klassen, altså at gentage væsentlige begreber og faglige udtryk efter læreren. ”Nej!” tænker historielæreren måske, men enhver sproglærer kender betydningen af gentagelser og af at få udtalen af særligt vigtige og hyppige ord på plads. Både for at man udtaler ordet rigtigt, men også for at undgå usikkerhed: Gentagelser fremmer elevernes aktive brug af faglige begreber. Spørg bare din sprogkollega.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater