Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Billede1

Frihed og inddragelse giver mere kvalitet

22. maj 2012
Skrevet af_
Malene Nyborg Madsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Tavleundervisning. Ordet klinger hult i mange gymnasieelevers ører. Tankerne ledes hen på ømme baller og klassekammerater, der spiller Tetris

Tavleundervisning. Ordet klinger hult i mange gymnasieelevers ører. Tankerne ledes hen på ømme baller og klassekammerater, der spiller Tetris bag deres computerskærme. En lærer der opgivende spejder ud over klassen i håbet om at se en skov af hænder. Desværre vil der ofte kun være et enkelt træ eller to.

Gymnasielærere i dag er bundet op på stramme lærerplaner og uoverskueligt lange pensumlister. Detailstyringen af undervisningen i gymnasiet fra nationalt hold har taget overhånd. For at højne det faglige niveau og sikre at flere gennemfører en gymnasieuddannelse, er vi nødt til at give lærerne friere hænder og eleverne mere indflydelse. Det er de mennesker, der befinder sig i klasselokalerne til hverdag, der ved, hvordan vi skaber den bedste undervisning.

Da jeg startede i gymnasiet var det med en forventning om, at undervisningen var anderledes end i folkeskolen. I alle fag blev vi mødt af dygtige lærere, der var fagligt kompetente og som brændte for at undervise. Alligevel var 1.g præget af alt for meget tavleundervisning.

Jeg stillede undrende mig selv spørgsmålet: ’’Hvorfor er det så vanskeligt for lærerne at skabe motiverende og anderledes undervisning?’’ For mig gav det ingen mening, at lærerne gang på gang måtte afvise, at vi kunne lave gruppearbejde eller projektforløb. Ofte var det med undskyldende kommentarer som: ’’Vi har en meget stram tidsplan, som vi er nødt til at holde.’’ eller ’’Vi har kun 6 moduler til dette forløb, så derfor er vi nødt til at arbejde så effektivt som muligt!’’. Det ærgrer mig, at hverdagen ser sådan ud på rigtig mange skoler.

Tavleundervisning kan være godt nogle gange, så længe den er inddragende og varieret. Og der er mange måder at skabe variation på. De seneste år er metoder som tænkeskrivning, matrix-grupper og quizzer blevet mere udbredte på mange skoler. Ved at krydre den traditionelle undervisning med nye og anderledes metoder, kan man engagere mange flere elever.

I en engelsktime sidste år havde jeg en rigtig god oplevelse. I stedet for den sædvanlige gennemgang af paragraffer på tavlen efterfulgt af en halv times individuelt arbejde med besvarelse af nogle grammatik opgaver, lavede vi et stjerneløb. I grupper af 3 bevægede vi os fra post til post. Ved en af posterne skulle vi skrive et rim, der mindede os om reglerne for adjektiver og adverbier. Et andet sted skulle vi løse en rebus og til sidst skulle vi skrive eksempler, der beviste en grammatisk regel. Aldrig har jeg set så megen begejstring blandt en gruppe 2.g’ere. Og det virkede! Pludselig var der langt flere, der forstod grammatikken og deltog aktivt i undervisningen.

Vi må være fælles om at finde løsninger på de problematikker, vi som elever og lærere oplever i forhold til undervisningen. For at sikre mere kvalitet i undervisningen kræver det mere elevinddragelse. Tag debatten op i en 1.g klasse på et hvilket som helst gymnasium og spørg eleverne: ’’Hvordan kan vi som lærere og elever i samarbejde skabe bedre undervisning?’’  Det er klart, at vi som elever har massevis af nye idéer til, hvordan man skaber god og aktiverende undervisning. Men det kræver, at vi har medbestemmelse. Med mere elevindflydelse, vil skoven af hænder med garanti vokse!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater