Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Eksamen Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
clangballe

Forventningens glæde

12. august 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg får den hvert år. Den der forventningsfulde følelse man kan få, når man ved, at man snart skal møde en masse nye mennesker og igang med et nyt skoleår.

Jeg får den hvert år. Den der forventningsfulde følelse man kan få, når man ved, at man snart skal møde en masse nye mennesker og igang med et nyt skoleår.
I år har jeg ingen gengangerhold, så jeg skal lære knap 120 nye elever at kende. Det bliver spændende. Selvfølgelig har en anelse rutine sneget sig ind med tiden, så de første års stivnende rædsel over at blive kastet for ulvene er blevet afløst af en noget mere afslappet tilgang til skolestarten.

Det gode ved at være tvunget til at afholde al sin ferie i sommerperioden er, at jeg faktisk føler mig genopladt og klar til at starte på arbejde igen. Så selv om jeg igen og igen må forklare mine ikke-læreransatte bekendte, at en fuldtidsstilling som gymnasielærer sådan set indebærer lige så mange arbejdstimer og lige så meget betalt ferie som alle andre, og at vi faktisk arbejder mere end 37 timer om ugen for at nå vores timenorm på årsbasis, når alle de der andre tidspunkter, hvor eleverne holder fri, skal tælles med. Åhh, nå sådan?!? Det bliver jo spændende at se, om den nye overenskomst kommer til at anskueliggøre den problemstilling bedre?

For jovist skal vi til at tælle timer. Som repræsentant for de der lettere spacey, smådistræte og måske en kende verdensfjerne, kunstneriske lærertyper, så kan jeg godt på forhånd bekende, at timetælleriet kommer til at ride mig (og sikkert de andre kunstnere for ikke at tale om utallige andre helt almindelige lærere) som en mare. Man skal nok have gang i en form for arbejdsrelateret kaosteori for at beskrive min ideelle arbejdsform. Det har virket forbavsende godt for mig gennem årene, men det bliver godt nok et mareridt at registrere.

Men pyt skidt, nu er ferien slut og et nyt spændende friskt skoleår kan begynde. Endnu et kuld 1.g’ere skal introduceres til billedkunstens forunderlige verden, til filmsprogets terminologi og til dansk litteratur fra runestenene til idag – sådan cirka. Jeg skal starte en 1.g-klasse i dansk i år. Det er altid spændende. Især fordi man virkelig kommer til at kende eleverne, når man har dem i 3 år. Det er fascinerende at opleve, hvordan de går fra at være usikre børn, som netop har forladt folkeskolen, til at blive flyvefærdige voksne (sådan da) når de 3 år senere står med huen på og drømmene glimtende i øjnene.

Det er der, man virkelig indser meningen med arbejdet, og hvorfor kampen er værd at kæmpe, når man pisker eleverne igennem stoffet en fredag eftermiddag i ydertimerne…i november.

Så godt skoleår…også når vi når november.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater