Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Flipped 2.0

12. juni 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg har i de sidste par år praktiseret flipped classroom – også før jeg blev klar over, at det var det, jeg gjorde. Min motivation var, at jeg ikke syntes, at mine tavlegennemgange af nyt stof fungerede optimalt. Nogle elever forstod hurtigt stoffet, andre skulle have en del eksempler på anvendelse af stoffet, og andre igen opgav eller stod af. Antagelserne om, at læreren kan holde 28 elever fanget samtidig i en gennemgang af nyt stof, om at eleverne lærer nogenlunde i samme tempo, samt om at læreren kan give hver enkelt elev det optimale på den måde, holdt efter min mening ikke længere.

Derfor begyndte jeg at lægge ansvaret mere over til eleverne. De kunne vælge, om de ville læse i grundbogen, se små videogennemgange af nyt stof – eller begge dele – i stedet for de sædvanlige tavlegennemgange. Det frigav rigtig meget tid til, at eleverne kunne arbejde i grupper med opgaveløsning inden for det nye stof, samtidig med at jeg kunne nå at hjælpe alle på netop den måde, som de havde brug for.

Jeg har praktiseret flipped classroom i både kemi og dansk med gode resultater. Men det er lettere i kemi, der er mere faktabaseret, end  dansk, der mere er et diskussionsfag. Hele kemi-stoffet kan flippes, mens det i dansk ikke er alt, der er egnet – med mindre videoerne laves som diskussionsoplæg, hvilket er en hel del mere krævende for læreren (i hvert fald for mig…).

Langt de fleste elever har været glade for den flippede undervisning, og for mig er det en stor tilfredsstillelse at kunne hjælpe eleverne på præcis det niveau, de er, fremfor at opleve elevernes frustration ved tavleundervisningen.

Nu er jeg så begyndt at planlægge næste skoleår, og så tænker jeg: Hvorfor ikke lade eleverne selv fremstille videoerne til hinanden? Jeg har mange gange gjort det, at grupper har fået forskellige underemner, som de har lavet videoer om. Evalueringskriterier og faglige krav til videoerne har været helt klare for eleverne på forhånd. Så har vi set og evalueret alle videoerne i fællesskab, så hele emnet var dækket, og så har grupperne arbejdet praktisk med emnet. Det har fungeret rigtig godt, og det giver god mening for dem at lave produkter, som resten af klassen har brug for i det videre arbejde.

Så hvad sker der, hvis jeg lader eleverne producere til andre hold eller niveauer? En 2.g-klasse kan lave videoer om tekstanalyse til 1g’ere, eller et kemi C-hold kan lave videoer til et andet kemi C-hold.
På den måde inddrages eleverne mere aktivt i undervisningen. De bliver hinandens lærere i stedet for blot at lægge ansvaret for undervisningen på læreren. De får et reelt ansvar, og de kan se, at deres produkter er nødvendige for andres læring. Det vil sandsynligvis give øget motivation og engagement, og måske en bedre læringskultur.

Bergmann og Sams, der er forfattere til bogen ”Flipped Classroom – vend din undervisning på hovedet”, skriver:
”Det helt centrale i en læringskultur er, at eleverne lærer at identificere deres mål som læring i stedet for at se deres mål som færdiggørelsen af en opgave.”
Om mine hold når helt derhen, hvor de ser læring som deres mål, ved jeg ikke endnu, men jeg tror, at deres læring bliver dybere, når de skal formidle den videre til andre, end hvis de blot skal bruge den selv.

Bliver vi så overflødige? Nej, for der er stadig elevgrupper, der vil have stor glæde af lærergennemgange og tavleundervisning. Dem kan vi komme i møde ved at tilbyde frivillige gennemgange, som de kan deltage i, hvis de har lyst til det eller brug for det. Eleverne har stadig brug for hjælp, uddybninger, forklaringer, vejledning m.m. Og planlægning af flipped undervisning kræver overblik, klare mål for undervisningen, erfaring, og god indsigt i elevernes måder at fungere på.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater