Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier
  • samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anne_Boie J Ny

Er forbud mod it vejen frem?

15. januar 2014
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I den sidste uge har der været en del debat som følge af, at et gymnasium har besluttet at forbyde mobiler og computere i timerne. Der har været alt fra jubel over ophedede diskussioner til voldsomme protester i de sociale medier. Men efterhånden er det dog blevet klart, at forbuddet mod it ikke er altomfattende. Der er kun forbud, når it ikke anvendes fagligt og lærerstyret i timerne.

Alligevel har debatten sat gang i mange tanker hos mig. Generelt stoler jeg på, at mine elever laver det, de skal i timerne, selvom de har mobiler og computere med. Jeg er ikke naiv, så jeg ved godt, at Facebook og diverse spil fylder en del af elevernes bevidsthed i timerne. Jeg kontrollerer og forbyder ikke. Jeg prøver i stedet at øge elevernes motivation til at koble sig på undervisningen ved at minimere tavlegennemgange og lave gruppebaseret, elevaktiverende og engagerende undervisning. Og når engagementet og aktivitetsniveauet er højere, vil eleverne ikke have samme behov for at koble sig fra undervisningen ved at gå på Facebook.

Jeg ved godt, at mine elever ind i mellem er på Facebook, selvom de arbejder i grupperne, ligesom de også bruger tid på at hyggesnakke. Og det er helt i orden med mig. Ingen kan jo holde til at være effektive og faglige hele tiden.  Jeg ved fra elevevalueringer, at eleverne lader sig distrahere meget mindre ved denne arbejdsform end ved de mere traditionelle.

Uanset hvilke arbejdsformer vi vælger, er det vigtigt, at vi er reflekterede med hensyn til, hvordan vi anvender it i undervisningen. Vi skal ifølge Jesper Tække og Michael Paulsen hverken forbyde de sociale medier eller være ligeglade med elevernes brug af dem (Tække og Paulsen: Sociale medier i gymnasiet – mellem forbud og ligegyldighed, 2013). Og vi skal hjælpe eleverne til at reflektere over deres brug af sociale medier i timerne, og til at lære at regulere denne brug på en hensigtsmæssig måde.

Tække og Paulsen skriver følgende om potentialerne ved de sociale medier: ”Overordnet set viser forskningen i sociale medier positive effekter for klassesammenhold, følelsen af fællesskab, dannelsen af venskaber, arbejde med det faglige også uden for undervisningstiden, samt for de studerendes selvværd og mod til at lade deres stemmer høre.” Så meget desto større grund er der til, at vi som lærere ikke ser Facebook som vores fjende, men at vi i stedet sammen med eleverne prøver at finde ud af, hvordan vi kan realisere de sociale mediers potentialer i undervisningen.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater