Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Er engelsk ikke længere et fremmedsprog?

13. december 2018
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det undrer Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, at faget engelsk i Gymnasieskolens temanummer om fremmedsprog (nr. 9, nov. 2018) ikke er nævnt med ét enkelt ord.

Ikke én af de interviewede har fundet det væsentligt at inddrage engelsk som studieretningsfag i debatten om sprogfagenes fortsatte krise. Det undrer os i Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, for selvom engelsk har særstatus som 1. fremmedsprog og gymnasiets ­ubestridte største sprogfag, så har vi også vores faglige udfordringer. Udfordringer, som vi mener hænger tæt sammen med sprogfagenes generelle status. Opfattelsen at engelsk er ­noget, man bare kan, og derfor bare kan vælge uden at møde krav til faglig udfordring og progression, ser vi ofte blandt eleverne. Når vi støder på samme indstilling blandt politikere, rektorer, sproglærere og ikke mindst det nye nationale center for fremmedsprog, bliver sagen ikke mindre problematisk.

Nu sætter vi selvfølgelig sagen på spidsen. Vi har mange både dygtige og interesserede elever, men vi har også det modsatte, og vi kan sagtens genkende mange af de andre sprogfags udfordringer. Derfor mener vi i Engelsk­lærerforeningen for Gymnasiet og HF, at man er nødt til at ­inkludere engelsk, når man diskuterer sprogfagene og elevernes modvilje over for fremmedsprog. Hvis eleverne ikke er interesserede i at udvikle deres engelskkundskaber, hvorfor skulle de så være det i andre sprogfag? Engelsk i gymnasiet er ikke kun en fortsættelse af den undervisning, de møder i grundskolen. Engelsk i gymnasiet er et viden- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag, og så er det studieforberedende. Det er ikke noget, eleverne bare kan. Det er noget, der skal trænes. Ligesom fransk, tysk, spansk og alle de andre sprog også skal trænes.

Men netop træningen besværliggøres og ikke mindst nedprioriteres. Flere og flere gymnasier begynder at samlæse engelsk på A- og B-niveau, sådan som man ser det i samfundsfag og flere andre ikke matematiske/naturvidenskabelige fag. Hvis eleverne bliver præsenteret for en rodet og måske desperat undervisning i engelsk, hvor en uforskyldt lærer prøver at jonglere to forskellige læreplaner på to forskellige niveauer, hvorfor skulle eleven så tro, at sprogfag er vigtige? Hvis man vil tiltrække flere elever til sprogfagene, så er man nødt til at inkludere engelsk i den diskussion, og man er nødt til at ­gøre alle sprogfag mere attraktive – også engelsk. Det er trods alt engelsk, eleverne kender bedst, og det er det sprogfag, de bedst kan forholde sig til.

Men netop engelsks særstatus synes åbenbart glemt i debatten. Det nævnes ikke i Gymnasieskolens tema­nummer, og det nævnes heller ikke i den generelle debat om fremmedsprog. I Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF ved vi godt, at vi ikke står over for de samme udfordringer som 2. fremmedsprog, men vi ved også, at engelsk stadig er et sprogfag, hvor der skal arbejdes hårdt, hvis slutresultatet skal være godt. Gjorde man sig derfor den ulejlighed at inddrage engelsk i debatten om fremmedsprog og italesatte vigtigheden af at træne alle sprog, så ville debatten muligvis også blive mere nuanceret, og indstillingen til at dygtiggøre sig inden for sprog en anden.

Bestyrelsen, 
Engelsklærerforeningen
for Gymnasiet og HF

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater