Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage

Er engelsk ikke længere et fremmedsprog?

13. december 2018
Skrevet af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det undrer Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, at faget engelsk i Gymnasieskolens temanummer om fremmedsprog (nr. 9, nov. 2018) ikke er nævnt med ét enkelt ord.

Ikke én af de interviewede har fundet det væsentligt at inddrage engelsk som studieretningsfag i debatten om sprogfagenes fortsatte krise. Det undrer os i Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF, for selvom engelsk har særstatus som 1. fremmedsprog og gymnasiets ­ubestridte største sprogfag, så har vi også vores faglige udfordringer. Udfordringer, som vi mener hænger tæt sammen med sprogfagenes generelle status. Opfattelsen at engelsk er ­noget, man bare kan, og derfor bare kan vælge uden at møde krav til faglig udfordring og progression, ser vi ofte blandt eleverne. Når vi støder på samme indstilling blandt politikere, rektorer, sproglærere og ikke mindst det nye nationale center for fremmedsprog, bliver sagen ikke mindre problematisk.

Nu sætter vi selvfølgelig sagen på spidsen. Vi har mange både dygtige og interesserede elever, men vi har også det modsatte, og vi kan sagtens genkende mange af de andre sprogfags udfordringer. Derfor mener vi i Engelsk­lærerforeningen for Gymnasiet og HF, at man er nødt til at ­inkludere engelsk, når man diskuterer sprogfagene og elevernes modvilje over for fremmedsprog. Hvis eleverne ikke er interesserede i at udvikle deres engelskkundskaber, hvorfor skulle de så være det i andre sprogfag? Engelsk i gymnasiet er ikke kun en fortsættelse af den undervisning, de møder i grundskolen. Engelsk i gymnasiet er et viden- og kundskabsfag, et færdighedsfag og et kulturfag, og så er det studieforberedende. Det er ikke noget, eleverne bare kan. Det er noget, der skal trænes. Ligesom fransk, tysk, spansk og alle de andre sprog også skal trænes.

Men netop træningen besværliggøres og ikke mindst nedprioriteres. Flere og flere gymnasier begynder at samlæse engelsk på A- og B-niveau, sådan som man ser det i samfundsfag og flere andre ikke matematiske/naturvidenskabelige fag. Hvis eleverne bliver præsenteret for en rodet og måske desperat undervisning i engelsk, hvor en uforskyldt lærer prøver at jonglere to forskellige læreplaner på to forskellige niveauer, hvorfor skulle eleven så tro, at sprogfag er vigtige? Hvis man vil tiltrække flere elever til sprogfagene, så er man nødt til at inkludere engelsk i den diskussion, og man er nødt til at ­gøre alle sprogfag mere attraktive – også engelsk. Det er trods alt engelsk, eleverne kender bedst, og det er det sprogfag, de bedst kan forholde sig til.

Men netop engelsks særstatus synes åbenbart glemt i debatten. Det nævnes ikke i Gymnasieskolens tema­nummer, og det nævnes heller ikke i den generelle debat om fremmedsprog. I Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF ved vi godt, at vi ikke står over for de samme udfordringer som 2. fremmedsprog, men vi ved også, at engelsk stadig er et sprogfag, hvor der skal arbejdes hårdt, hvis slutresultatet skal være godt. Gjorde man sig derfor den ulejlighed at inddrage engelsk i debatten om fremmedsprog og italesatte vigtigheden af at træne alle sprog, så ville debatten muligvis også blive mere nuanceret, og indstillingen til at dygtiggøre sig inden for sprog en anden.

Bestyrelsen, 
Engelsklærerforeningen
for Gymnasiet og HF

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater