Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
sanne_yde_schmidt

Er det kun dansklærere, der retter opgaver?

10. december 2014
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Skønt med et tema om at rette opgaver!

Glæder mig til at åbne bladet, ser straks der er 8 sider sat af, spændende! 

Så åbner jeg: Der er 6 sider primært om danskfaget og 0 sider om matematik. Hvordan skal jeg som matematiklærer forstå at mit fagblad slet ikke synes det er relevant at skrive om rettearbejde i mit fag? Nej, nu ved jeg det: Det er selvfølgelig fordi redaktionen har planlagt et temanummer med 18 sider om retning i matematik og de naturvidenskabelige fag. Jeg glæder mig!

Skønt med et tema om at rette opgaver!

Glæder mig til at åbne bladet, ser straks der er 8 sider sat af, spændende! Og relevant fordi de fleste skoler vel netop nu debatterer hvordan vi retter på mindre tid og med større udbytte for eleverne.

Så åbner jeg: Der er 6 sider primært om danskfaget, ½ side om samfundsfag, ½ side om engelsk og 1 side med henvisning til en artikel på Gymnasieskolen.dk, hvor to lærere interviewes. Gæt selv hvilke skriftlige fag de underviser i: Dansk og engelsk.

Hvis man ikke kender gymnasiet, må man jo tro at dansk er det største skriftlige fag i gymnasiet. Men i virkeligheden er dansk jo et ret lille skriftligt fag målt på elevtimetallet. Både samfundsfag A og engelsk A er mere end 50% større end dansk og matematik er over dobbelt så stort som dansk.

Så hvordan skal jeg som matematiklærer forstå at mit fagblad slet ikke synes det er relevant at skrive om rettearbejde i mit fag? Er det mon fordi redaktionen ikke synes retning i matematik er spændende? Er det fordi redaktionen ikke kan forestille sig, at der er matematiklærere der kan tænke pædagogisk og arbejde med nye måder at rette på? Eller er det mon bare fordi redaktionen også er ramt af effektivisering, så researchen har bestået i at google hvem der i forvejen har sagt noget offentligt om retning?

Nej, nu ved jeg det: Det er selvfølgelig fordi redaktionen har planlagt et temanummer med 18 sider om retning i matematik og de naturvidenskabelige fag. Jeg glæder mig!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater