En OK24 med perspektiver for gymnasielærerne?
Som gymnasielærere skal vi snart have ny overenskomst, og det er selvfølgelig en vigtig begivenhed for os. Overenskomsten fastsætter vores pligter og rettigheder og indvirker på vores konkrete arbejde og dagligdag ude i klasserne. Det har direkte og indirekte indflydelse på vores arbejdsmængde og arbejdsmiljø og dermed på vores arbejdsglæde.
GL har netop afholdt et stort efteruddannelsesseminar for tillidsrepræsentanter og suppleanter i Kolding. I den forbindelse har vi også drøftet mulige krav og forhandlingsperspektiver frem mod OK24. Det har været nogle spændende og berigende dage, som har gjort det tydeligt, at der er mange udfordringer og problemer på skolerne, men at der samtidig er muligheder for at skabe relevante forbedringer i forbindelse med løn og arbejdsvilkår for gymnasielærere til OK24.
Udgangspunktet for OK24 er, at vi skal vi fortsætte de gode takter fra OK21, og vi skal skærpe og forbedre de bestemmelser, vi fik i forbindelse med forhandlingerne sidst. OK21 er langtfra perfekt, men den giver os en god ramme at arbejde indenfor, når kampen for bedre løn- og arbejdsvilkår går i gang. Vi skal have fokus på det kollektive spor, og TR’s rolle skal fremhæves. Vi skal altså sikre, at TR har en betydelig rolle i den konkrete planlægning af næste skoleår og inddrages når der lokalt laves aftaler om fx deltid eller ved varslinger af ændringer i lærernes opgaveportefølje. Ifølge lektor ved FAOS Nana Wesley Hansen, som holdt oplæg på netop afholdte TR-seminar, tyder det også på, at det er TRs rolle, som kommer til at fylde i de kommende overenskomstforhandlinger på det offentlige område.
I vores pressede hverdag er det derfor uomgængeligt, at vi har ledere, som bakker os op og støtter os.
Som overenskomsten ser ud nu og formentlig kommer til at se ud, hviler der et stort og vigtigt arbejde på vores dygtige tillidsrepræsentanter, men også på vores ledelser. Det er vigtigt, at vi som fagforening fortsat arbejder for at styrke samarbejdet mellem TR og ledelse. Sådan som systemet er skruet sammen efter OK13, er det helt afgørende, at vi har ledelser som er lydhøre, nærværende, inddrager TR meningsfuldt og ægte, og som har tillid til lærerne. Tilliden og opbakningen til lærerne er essentiel for, at en skole skal kunne fungere. Især i denne tid, hvor der stilles nye og anderledes krav til gymnasielærergerningen på grund af andre elevgrupper end tidligere og en stigende mistrivsel blandt unge. Når vi oplever pres i form af fx utilfredshed med karakterer, er det således vigtigt, at vi har ledelser, som tør tage ansvar, og som ikke per automatik er på elevernes side. Ligeledes er det vigtigt med ledelser, som enten kræver tidsregistrering eller er med på at lave en lokalaftale. En mellemvej findes ikke. Det kan ikke være meningen, at TR alene skal sørge for at få kollegerne til at tidsregistrere. Her må en rektor træde i karakter og leve op til sin forpligtelse som leder, og ellers må man lave en aftale, hvilket overenskomsten jo giver rig mulighed for. Når ledelserne efter OK13 insisterer på ledelsesretten, må de turde gribe den – også i temaer som splitter lærerkollegiet eller giver sure elever. Her skal ledelserne turde give de fagprofessionelle et frihedsrum til at bedrive undervisning – socialt og fagligt.
Vi knokler hver dag for at være nærværende, tydelige og kærlige voksne, som laver fængende undervisning for vores elever, og i vores pressede hverdag er det derfor uomgængeligt, at vi har ledere, som bakker os op og støtter os. Målet for gymnasiet er høj faglighed for eleverne i gode sociale rammer. Det skabes i et respektfuldt samarbejde mellem lærere, ledere, TAP’er og (inden for den af skolen fastsatte ramme) eleverne. Med OK24 skal vi sikre stærkere rammer, som forpligter alle skoler til at opfylde dette mål!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode