Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
birgitte_thorn_skolefoto_2014_-_31_aar

En humanioralærers velsignelser

20. marts 2015
Skrevet af_
Birgitte Thorn
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Så sidder man der igen… Med en computer, der er ved at sprække af afleveringer, som venter på at blive rettet og bedømt.
Man sukker indvendigt og forsøger at sætte sig op til opgaven ved mentalt at opliste potentielle lyspunkter:

  • Det er danskafleveringer, så det går hurtigere med at rette dem, end hvis det havde været engelskafleveringer…
  • Det er 3.g’ere, så der er færre begynderfejl at rette…
  • Der er kun 23 elever i klassen…

Og så går man ellers i gang, med kaffen inden for rækkevidde. Ud over de sproglige fejl står de indholdsmæssige klichéer og naiviteter da også jævnligt i kø.

Men ind imellem bliver man overrasket. Pludselig er der en aflevering, der rummer en lille perle af en sætning eller en knivskarp pointe, der kaster et lys over emnet, som man aldrig tidligere har set. Man holder en lille pause i det endeløse tasteri og stirrer ud i luften, mens man reflekterer:
’Tænk! Sådan har jeg aldrig set på det. Kan det virkelig være rigtigt?’

Inden for mine fag – dansk og engelsk – er det typisk, når eleverne skal skrive en fængende indledning eller når til diskussionsdelen, at disse små overraskelser kan dukke op.
Hver gang bliver jeg glad og også mærkeligt stolt på deres vegne over al den indsigtsfuldhed. (Og vel at mærke ikke fordi, jeg bilder mig ind, at al den viden er kommet fra mig!). Vi taler jo om teenagere – mennesker, der rent ud sagt er under ombygning både fysisk og mentalt; mennesker, der ifølge alverdens meningsdannere ser alt for meget reality-tv og sender alt for mange sms’er. Og alligevel kan en 18-årig ind imellem præstere en sætning, der på magisk vis opsummerer, hvad begrebet kærlighed går ud på, eller via et par velvalgte pointer tage temperaturen på hele vores samfund.

Det får mig til at tænke på noget, jeg engang læste: En humanioralærer argumenterede for, at man som netop humanioralærer konstant har den glæde at lære nye ting af sine elever, idet rollerne som ’giver’ og ’modtager’ ikke er så fastlåste, som det ofte er tilfældet med naturvidenskabelige fag, hvor der typisk kun er ét korrekt svar, og hvor det næppe er sandsynligt, at læreren rent fagligt vil lære noget nyt af eleverne. I et humanistisk fag som dansk eller fag er giveren til en hver tid den, der har ordet – og ikke per definition læreren. Der er også i høj grad mulighed for at inddrage egne oplevelser og refleksioner og dele dem med hinanden i jagten på mening. Humaniora giver rum til den frie refleksion og de mange sandheder.

Dén tanke kan jeg godt lide. (Og jeg håber ikke, at jeg her lægger mig ud med hele den naturvidenskabelige lærerpark!). Uanset hvad tror jeg, at det netop er dén egenskab ved mine to fag, der gør, at jeg ikke på sigt vil blive vanvittig af at have undervist i det samme stof år ud og år ind uden nye, tankevækkende indspark.
Den dag, jeg ikke længere lærer noget nyt af en tekstanalyse på klassen eller ved retningen af et essay derhjemme, så takker jeg af. Både for min og elevernes skyld.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater