Elevernes skærme skal overvåges til eksamen fra 2019
computer undervisning shutterstock_175318004

Elevernes skærme skal overvåges til eksamen fra 2019

Et nyt monitoreringsværktøj, som kan overvåge elevernes computerskærme til eksamen, skal nu udvikles til gymnasierne. Det er partierne bag gymnasiereformen blevet enige om.

Ved eksamen i 2019 vil elevernes skærme under eksamen blive overvåget af et monitoreringsværktøj.

Forligskredsen bag gymnasiereformen er blevet enig om at afsætte fem millioner kroner til at udvikle et monitoreringsværktøj, som stilles gratis til rådighed for gymnasierne, skriver Undervisningsministeriet på sin hjemmeside.

Monitoreringsværktøjet kan dokumentere handlinger, som eleven foretager sig på sin computer under eksamen. For eksempel kan der med korte intervaller gemmes skærmbilleder af elevens aktiviteter.

Ifølge Undervisningsministeriet vil den eksamensansvarlige og eksamensvagter under eksamen løbende kunne få en monitoreringsoversigt, som gør, at tilsynet kan følge med i, hvad eksaminanden foretager sig. Monitoreringsværktøjet skal også være i stand til at udpege mistænkelig adfærd i forhold til snyd efter eksamen.

Undervisningsministeriet går nu i gang med at udvikle værktøjet, som skal være en del af netprøver.dk.

Sådan snyder eleverne
Gymnasieskolen.dk har tidligere skrevet om, hvordan nogle elever snyder til eksamen ved for eksempel at få andre personer til at løse dele af eller hele opgaven ved hjælp af delingsværktøjer som Dropbox eller Google Docs. Den form for snyd er svær at afsløre og dokumentere, men monitoreringsværktøjet vil formentlig gøre det nemmere.

Læs: Lærer: Næsten umuligt at forhindre eksamenssnyd

Syddansk Universitet har i flere år haft monitoreringsredskabet Exam Monitor under prøverne, og det vurderes, at værktøjet også har en præventiv effekt.

“For elevernes skyld skal vi sikre, at prøver og eksamener er objektive og fair. Med det nye redskab tager vi et stort skridt i den rigtige retning,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA) i nyheden på ministeriets hjemmeside.

GL støtter overvågning
I efteråret foreslog Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) også et monitoreringsværktøj til eksamen.

“Vi bliver nødt til at sørge for, at der er tillid til eksamen. Et system, som monitorerer elevernes computerskærme under eksamen, kan være en god løsning,” sagde Jeppe Kragelund, som er formand for GL’s uddannelsesudvalg.

Læs: GL vil forhindre snyd: Overvåg computeren under eksamen

Snyd til eksamen har været debatteret voldsomt sidste år. Flere partier i forligskredsen har kritiseret undervisningsministeren for at afskaffe internet som redskab til visse eksamener. Ministeren fik også kritik for at foreslå, at skolerne skulle have adgang til elevernes private filer og koderne til deres sociale medier, hvis de kom under mistanke for snyd. Det forslag trak Merete Riisager dog tilbage.

Læs: Bred kritik fra Christiansborg: Tilliden til undervisningsministeren er svækket