Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP
  • Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Eksamen Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage

Eksperter uden indsigt?

15. maj 2013
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

I artiklen “Ikke en ubetinget ulempe for lærerne” giver 2 eksperter deres bud på, hvilke muligheder der åbner sig med OK13. Fint nok, for der begynder jo at tegne sig et billede af at gymnasiernes ledelser egentlig ikke har gjort sig tanker om, hvad de egentlig vil med de øgede ledelsesbeføjelser, som de har efterlyst i årevis. Ud over arbejdsintensivering for underviserne.Imidlertid kommer de 2 forskere med flere underlige bud på hvilke muligheder der nu åbner sig. Fx”Man går væk fra one size fits all, hvilket vil betyde, at man som lærer kan blive anerkendt for at kunne nogle forskellige ting. Måske er der lærere, der gerne vil påtage sig udviklingsopgaver og teamkoordination, men som ikke har kunnet tage det på sig, fordi de under de gamle regler skulle undervise lige så meget som dem, der ikke påtager sig tværgående opgaver,” siger Dorthe Pedersen. “Jamen, det har da ikke hidtil været noget problem at tildele lærere tid til den type opgaver, mod tilsvarende reduktion i undervisningstiden. Hvilken besynderlig forestiling, at alle i det gamle system partout skulle undervise lige meget! Der er ikke ændret noget i den henseende med OK13.En anden løjerlig udtalelse, denne gang af Christian Bøtcher:”Måske vil man effektivisere gennem kollektiv forberedelse, så eksempelvis dansklærerne i 2.g ikke skal sidde hver især og forberede det samme. Den nye overenskomst kan være en anledning til at sætte denne slags tiltag i gang.”Hvordan i alverden skal det forstås? Har denne forsker ikke nogen anelse om, at det netop er den enkelte lærers egen tilegnelse og bearbejdelse af det stof, som man senere skal formidle i undervisningen, der sikrer engagementet og kvaliteten? Det er det, der udgør kernen i professionalismen. Vi underviser ikke med ført hånd! Endnu.Det er en udbredt erfaring, at selv om vi lærere så tit som muligt deler forberedelsesmateriale, så er det meget sjældent, at man kan anvende, hvad kollegaen har produceret uden en stor omarbejdelse, hvor man tilegner sig stoffet – og oftest er det ret tidskrævende først at skulle prøve at forestille sig, hvad kollegaen har tænkt.Men det kan jo være, at de 2 forskere selv udtaler sig på baggrund af andres forskning, og derfor øjensynligt har så ringe indblik i forholdene i Gymnasieskolen. I øvrigt er det da i følge artiklens logik, meningsløst, at der er 2 forskere der begge to forsker i uddannelsessektoren. Den ene kan jo bare forske, så kan den anden skrive artikler osv. Det ville da være meget smartere.Allan Nørgaard Andersen

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater