Drivkraft
Jeg har lige været på EdCamp.dk i Aarhus. EdCamp-konceptet går ud på at undervisere mødes og tager aktuelle emner op i workshoprunder. Det eneste, der ligger fast på forhånd, er tid og sted.
Programmet laves på selve dagen, hvor deltagerne starter med at brainstorme og skrive emner på post-it-sedler. Så grupperes de fremkomne emner således, at der bliver et vist antal workshops, og deltagerne vælger så, hvor de vil være med.
Det er et ret interessant koncept, og mine forventninger til arrangementet gjaldt i lige så høj grad formen som indholdet. Ved ankomsten kunne jeg konstatere, at de fremmødte deltagere i gennemsnit var 5-10 år yngre end mig – og langt de fleste var mænd. Betyder det, at der er flest yngre, mandlige ildsjæle…? Hvad jeg også hurtigt kunne konstatere var, at jeg var i absolut mindretal som gymnasielærer, idet langt de fleste var grundskolelærere. Det var lidt ærgerligt, for grundskolelærerne havde rigtig meget guf at dele ud af med hensyn til it-didaktik og anderledes undervisning. Er vi gymnasielærere for travle eller for magelige, eller vil vi bare ikke blande os med grundskolelærere?
Der blev taget mange forskellige emner op, blandt andet piger & tech, det digitale klasseværelse, samt motivation og læring. Vi så også en pistol, der var lavet med en 3D-printer, og som kunne affyre 6 elastikker samtidig… Stemningen var høj, og der blev snakket på kryds og tværs, selvom mange mødtes for første gang.
Hvad fik vi så med hjem? Ud over vi erfaringsudvekslede, diskuterede og netværkede, var der ikke konkrete produkter eller forløb til at tage med hjem, men vi fik et boost i energi og engagement af at være sammen med ligesindede, og det var fedt.
På vej hjem i toget spekulerede jeg på, hvad det egentlig er, der driver mig som lærer. Jeg trives rigtig godt med de unge, jeg elsker at hjælpe dem med at lære og se dem få udvidet deres horisont.
Men der er ingen tvivl om at min egentlige drivkraft er den, der kommer fra at læse/høre om, udvikle og afprøve nye måder at undervise på med det formål at øge elevernes motivation, engagement – og ikke mindst deres læring. Uden dette udviklingsfokus ville jeg begynde at kede mig ret hurtigt. Til gengæld bliver jeg enormt inspireret, når jeg hører om kollegers spændende ideer, når jeg læser udviklingsrapporter og didaktiske bøger, og når jeg er på kurser og konferencer. Det giver mig også ny energi, når jeg får sat mig ind i nye it-programmer, som kan gøre undervisningen mere spændende og varieret. Det er min drivkraft, og jeg skal huske at tage mig tid til at blive tanket op ind imellem.
For at vende tilbage til EdCamp.dk, så afholdes den næste i København d. 4. oktober 2014. Prøv det!
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode