Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
clangballe

Det fordømte forår?

17. maj 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Eksamenstiden nærmer sig med hastige skridt. Eleverne trænger til ferie. 3.g’erne trænger til at komme ud i det pulveriserende virkelige liv og er som følge af denne trang tæt på umulige at motivere til noget som helst. Majvejret har vist sig fra sin solrige side lige præcist længe nok til, at de efterfølgende regnfulde dage føles ekstra demotiverende.

Foråret er på mange måder en fascinerende tid. Især når man har eksamenshold. Det er som om, man igen og igen må forklare for eleverne, at eksamen ikke er et slagtehus. At det bliver stille og roligt, hyggeligt og spændende. De tror vist ikke på det.

Selvom mange sikkert har et ambivalent forhold til eksamen, så har jeg en klar oplevelse af, at både lærere og elever får meget ud af at runde undervisningen af med eksamenspræstationen. Selvfølgelig er der nogle, som trækker det forkerte spørgsmål, ligesom nogle af døgenigtene trækker det helt rigtige og præsterer over niveau. Som punktum for et undervisningsforløb har jeg nu altid fundet eksamen vældigt givende.

Eksamen bliver fra tid til anden emne for diskussioner om, hvorvidt det overhovedet giver mening at bedømme eleverne ud fra en præstation, der på mange måder er underlagt faktorer som held, talent og at “toppe” på dagen. Er det overhovedet rimeligt at give karakterer, som kan få afgørende betydning for elevernes fremtidige muligheder på baggrund af en enkelt 30 minutters præstation? Det er et virkeligt godt spørgsmål. Når emnet er på den dagsorden i den offentlige debat, løber det for det meste ud i sandet på grund af problemstillingen: “Hvad har vi at sætte i stedet for?”

Årskaraktererne har jo også en indbygget mulig fejlkilde, idet det nok er de færreste, der kan sige sig helt fri for at give den hårdtarbejdende dygtige pige, som måske lige mangler det sidste abstraktionsniveau, lidt mere goodwill, end den dovne men talentfulde dreng, som, selvom han ikke har forberedt sig, kan skimme teksten og slå hovedet på sømmet i analysen. Det er jo skide irriterende, hvis sådan en doven hund måske skal have en bedre karakter end den hårdtarbejdende pige. Med andre ord så er det nok svært at finde den perfekte metode at evaluere eleverne i den danske gymnasieskole.

Så eksamenstiden fordømmer igen et forår til terperi, febrilsk genlæsning af 1.g-stoffet, nervøsitet og nerver uden på tøjet. For 3.g’erne ender det for langt de fleste med en hue, en forløsende tid med studenterfester og frihed. For lærerne med tilfredsstillelsen over at endnu et hold elever er sendt videre ud i livet, med de forudsætninger, gymnasieuddannelsen giver dem, og en forhåbning om, at de er rustet til livet i en globaliseret virkelighed. Det er jo dem, der skal konkurrere med kineserne på fremtidens globale arbejdsmarked.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Billede.jpeg

    Gymnasiale uddannelser bør være for de mange

  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater