Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
clangballe

Det fordømte forår?

17. maj 2013
Skrevet af_
Christian Wilde Langballe
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Eksamenstiden nærmer sig med hastige skridt. Eleverne trænger til ferie. 3.g’erne trænger til at komme ud i det pulveriserende virkelige liv og er som følge af denne trang tæt på umulige at motivere til noget som helst. Majvejret har vist sig fra sin solrige side lige præcist længe nok til, at de efterfølgende regnfulde dage føles ekstra demotiverende.

Foråret er på mange måder en fascinerende tid. Især når man har eksamenshold. Det er som om, man igen og igen må forklare for eleverne, at eksamen ikke er et slagtehus. At det bliver stille og roligt, hyggeligt og spændende. De tror vist ikke på det.

Selvom mange sikkert har et ambivalent forhold til eksamen, så har jeg en klar oplevelse af, at både lærere og elever får meget ud af at runde undervisningen af med eksamenspræstationen. Selvfølgelig er der nogle, som trækker det forkerte spørgsmål, ligesom nogle af døgenigtene trækker det helt rigtige og præsterer over niveau. Som punktum for et undervisningsforløb har jeg nu altid fundet eksamen vældigt givende.

Eksamen bliver fra tid til anden emne for diskussioner om, hvorvidt det overhovedet giver mening at bedømme eleverne ud fra en præstation, der på mange måder er underlagt faktorer som held, talent og at “toppe” på dagen. Er det overhovedet rimeligt at give karakterer, som kan få afgørende betydning for elevernes fremtidige muligheder på baggrund af en enkelt 30 minutters præstation? Det er et virkeligt godt spørgsmål. Når emnet er på den dagsorden i den offentlige debat, løber det for det meste ud i sandet på grund af problemstillingen: “Hvad har vi at sætte i stedet for?”

Årskaraktererne har jo også en indbygget mulig fejlkilde, idet det nok er de færreste, der kan sige sig helt fri for at give den hårdtarbejdende dygtige pige, som måske lige mangler det sidste abstraktionsniveau, lidt mere goodwill, end den dovne men talentfulde dreng, som, selvom han ikke har forberedt sig, kan skimme teksten og slå hovedet på sømmet i analysen. Det er jo skide irriterende, hvis sådan en doven hund måske skal have en bedre karakter end den hårdtarbejdende pige. Med andre ord så er det nok svært at finde den perfekte metode at evaluere eleverne i den danske gymnasieskole.

Så eksamenstiden fordømmer igen et forår til terperi, febrilsk genlæsning af 1.g-stoffet, nervøsitet og nerver uden på tøjet. For 3.g’erne ender det for langt de fleste med en hue, en forløsende tid med studenterfester og frihed. For lærerne med tilfredsstillelsen over at endnu et hold elever er sendt videre ud i livet, med de forudsætninger, gymnasieuddannelsen giver dem, og en forhåbning om, at de er rustet til livet i en globaliseret virkelighed. Det er jo dem, der skal konkurrere med kineserne på fremtidens globale arbejdsmarked.

 

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater