Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage

Det er eksamenstid, og spørgsmålene svirrer i luften

15. juni 2015
Skrevet af_
gs_redaktor
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Hvad siger diskussionen om antal af eksamensspørgsmål på de sociale medier? Er lærernes arbejdstid så presset, at de ikke kan nå at opfylde læreplanens og bekendtgørelsens krav? Er der tegn på, at det lokale faggruppesamarbejde ikke længere fungerer? Hvor er retssikkerheden, når en ledelse kan anbefale retningslinjer, der strider mod læreplan og bekendtgørelse? Er der tale om en faglig forkrøbling koblet med en manglende viden om ret og retfærdighed, hvor al tale om nationale standarder er tomme ord?

På de sociale medier deler vi erfaringer og viden som aldrig før. Men er det virkelig den udvikling, vi ønsker fremmet? Kunne faggruppesamarbejdet ikke komme til
at fungere bedre? Hvad skal der til, for at det kan fungere bedre?

Når reglerne om antal eksamensspørgsmål (12-18 spørgsmål til 2 eller flere elever) opfattes som uforståelige eller urimelige, kan det naturligvis ikke undre, at svaret på spørgsmålet om muligheden for det minimalt acceptable antal eksamensspørgsmål kan variere (3-15).

Men hvorfor skelner lovteksten ikke mellem små, mellemstore og store klasser/hold? Hvorfor siger man for eksempel ikke, at små klasser (under 7 elever/kursister) skal have 3-5 spørgsmål, mellemstore klasser (mellem 7-15 elever) 5-7 spørgsmål og store klasser (med flere end 15 elever) 7-9 spørgsmål? Der bør være et rimeligt forhold mellem antal spørgsmål og antal elever.

Men lov er lov, og lov skal holdes. Og derfor må en reform af reformen også omfatte nødvendige ændringer af eksamen, så retssikkerheden og den nationale standard ikke sættes på prøve.

Sigrid Jørgensen
Medlem af GL’s hovedbestyrelse for Liste 2

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater