Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
jakob_solvhoj-fotograf_steen_brogaard

Derfor har Enhedslisten forladt gymnasieforhandlingerne

25. maj 2016
Skrevet af_
Jakob Sølvhøj
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Det står klart efter tirsdagens forhandlinger, at regeringen på en række punkter har låst sig fast på en reform, der vil betyde tilbageskridt for gymnasieuddannelserne, skriver Jakob Sølvhøj.

Forhandlingerne om en gymnasiereform er endnu ikke afsluttet, men det står efter tirsdagens forhandlinger klart, at regeringen på en række punkter har låst sig fast på en reform, der vil betyde tilbageskridt for gymnasieuddannelserne. Enhedslisten har derfor valgt at forlade forhandlingerne.

Vi har gennem vores deltagelse i det efterhånden meget lange forhandlingsforløb gjort, hvad vi kunne for at fjerne forringelser og gennemføre tiltrængte justeringer af uddannelserne, men det har været en klar forudsætning for os, at en reform samlet set skulle føre til bedre uddannelser. Deltagelse i forlig rummer ganske vist muligheder for indflydelse, men med de væsentlige forringelser, der nu er adgangsbilletten for at være med, er det simpelthen ikke muligt at rette op på reformen samlet set. Derfor er de gymnasiale uddannelser bedst tjent med, at vi får taget reformen helt af bordet. Det har alle forligspartierne mulighed for at gøre.

Regeringen har valgt at gøre en kraftig nedskæring af studieretningerne til et ultimativt krav. Antallet af studieretninger, som regeringen spillede ud med i sit oplæg til forhandlingerne, har den stædigt holdt fast i – kun med små tilretninger i forhold til kombinationerne af studieretningsfag. Det vil føre til en betydelig indskrænkning af udbuddet af fag, der bl.a. vil gå hårdt ud over den sproglige mangfoldighed.

Regeringen har også stået fast på kravet om ændringer af grundforløbet, hvor prøvekarakterer, der gives efter få måneders uddannelse, nu skal på eksamensbeviset. På trods af advarsler fra mange sider, ikke mindst fra matematiklærerne, skal næsten alle elever være omfattet af det nye krav om obligatorisk matematik på B-niveau. Samtidig har det været magtpåliggende for regeringen at få taget de første skridt i retning af en målstyring af uddannelserne, selvom erfaringerne fra folkeskolen mildest talt er problematiske.

Hvor længe forhandlingerne fortsætter er ikke klart, men regeringen har til gengæld understreget, at det står helt klart, at den ikke vil indgå aftale om en reform, der ikke indeholder karakterkrav. Det er et must for regeringen, at der skal være færre unge, der får adgang til gymnasieuddannelserne. Hvordan fremtiden vil forme sig for HF er endnu uklart. Det samme er spørgsmålet om efteruddannelse til lærerne, og regeringens insisteren på, at en reform ikke må koste noget, gør ikke den sag nemmere.

Det er rigtig ærgerligt, at regeringen har savnet ambitioner om at bruge reformforhandlingerne til at forbedre og udvikle gymnasieuddannelserne. Rigtig overraskende kan det dog ikke siges at være i betragtning af de massive økonomiske nedskæringer, regeringen lader regne ned over gymnasieuddannelserne både i år og de kommende tre år.
Enhedslisten har nu valgt at sige fra, og jeg håber, at der blandt forligskredsens partier, der jo hver især har nøglen til at stoppe reformen, vil brede sig en erkendelse af, at den reform, regeringen ønsker at presse igennem, ikke vil gavne gymnasieuddannelserne. Hverken de unge, lærerne eller gymnasieområdet som helhed kan være tjent med en reform, der begrænser adgangen og samlet set giver os ringere uddannelser.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    Hvad skal vi med GL?

  • No image

    Elektrohypersensitivitet – en advarsel

  • egon_kristensen_mp_pension sorthvid

    Alle nedslidte skal hjælpes

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater