Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
picture-58-1347306186.jpg

Den første tid i gymnasiet

10. september 2012
Skrevet af_
Mathilde Thorsen
Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Jeg valgte gymnasiet, fordi alle siger, at det er den fedeste tid i ens liv.

Jeg har kun gået på gymnasiet i et par uger, og jeg har allerede mødt de mest underlige, dejlige og skøre mennesker. Jeg havde selvfølgelig også nogle mere seriøse grunde. Det er jo en håndgribelig ting. Et tegn på at man er videre, endnu et skridt på vejen. Vejen mod den ultimative uddannelse, det ultimative job.

Da den store dag var inde, stod jeg foran mit spejl. Panik! Jeg skulle møde tusind nye mennesker, og pludselig var alt mit tøj bare tudegrimt. Enten var det for gammelt eller for nyt, for kedeligt eller for festligt, for dukse-agtigt eller for flippet. Jeg kom af sted og efter en heftig morgentrafik, stod jeg og rystede i bukserne ude foran Næstved Gymnasium. Jeg kendte selvfølgelig mange af de nye elever, men der var bare så mange fremmede! Jeg kunne ikke orientere mig, og jeg kendte ingen i min nye klasse. Og så var der alle de obligatoriske øvelser, som f.eks. puttedansen, som er designet sådan, at vi alle sammen kan komme lidt tættere på hinanden og føle os lidt mindre akavede. Og som selvfølgelig har den præcis modsatte effekt. Og så stod programmet på navneleg, navneleg og atter navneleg. Og kunne jeg navnene, da vi var færdige? Nej.

De første dage var en blandet fornøjelse. Det var selvfølgelig fedt at lære mere om folkene i klasse, men på den anden side så hader jeg virkelig introforløb. Jeg ville bare gerne i gang med hverdagen. Og så gik den i gang, og vi blev belæsset med tunge bøger og andre ubehagelige sager. Ikke mindre end fire historiebøger fik vi udleveret i første historietime. Det var noget af en udfordring, og jeg havde lidt svært ved at vænne mig til mængden af lektier efter et år på efterskole, hvor lektierne som regel var gymnastik eller træning til halvmaraton. Jeg synes godt nok, at det er tungt at skulle sidde hver eneste dag efter skole og terpe. Også når man kommer hjem efter en dag, hvor man har mødt tusind nye mennesker og er blevet bombarderet med informationer, så er det bøgerne, man åbner som det første, når man endelig kommer hjem, De første dage smed jeg mig bogstaveligt talt i min seng hver dag efter skole og sov resten af dagen.

Jeg glæder mig til at se, hvad gymnasiet har at byde på. Jeg synes, at miljøet er virkelig fedt og hele konceptet med, at folk rent faktisk har lyst til at gå i skole er jo dejligt. Det har været en fed start, og jeg tror på, at de følgende år bliver vilde, fantastiske og  fyldt med nye venskaber og spændende oplevelser. Det vil tiden vise!

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • No image

    Er der problemer med trusler og selvcensur i gymnasiet?

  • No image

    Tæt på ligestilling

  • No image

    “Entydig” kritik af grundforløbet?

  • No image

    Hvorfor papirblad?

  • No image

    Afskaf hf-vintereksamen på blandede institutioner

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater