Danske elever skal uddannes til engagement, inddragelse og udsyn
Svar til Leena Haastrups indlæg på Gymnasieskolen.dk fra 12. november 2015:
Under mit besøg på Nyborg Gymnasium brugte jeg en time sammen med jer lærere og gymnasiets elever. Jeg lyttede til jer og jeres budskaber, og jeg deltog i den samtale, der er væsentlig i vores demokrati. I samtalen lagde jeg meget vægt på at få elevernes input til en kommende gymnasiereform. Jeg mener nemlig, at inddragelse af elever er vigtig – både for elever, lærere og samfundets skyld.
Danske elevers engagement i deres undervisning og samfundet generelt er noget særligt. Det fremhæver jeg ofte ved forskellige lejligheder, for det skal vi være stolte af. Derfor er det også godt, at de engagerer sig i, hvordan regeringen prioriterer vores fælles penge. Men som led i deres dannelse og uddannelse skal vores elever i deres engagement også lære at forholde sig til det brede samfund og de udfordringer, som Danmark og dansk økonomi står overfor, ikke kun tage udgangspunkt i egne interesser.
Jeg er faktisk sikker på, at når I lærer jeres elever både dannelse og kulturforståelse, kan du som lærer og dine elever også skelne mellem noget sagt i alvor og noget sagt med et glimt i øjet. Jeg takkede for velkomsten og fortalte først om de økonomiske rammer, og at vi fortsat vil prioritere uddannelse højt – også på gymnasierne, der generelt har en god økonomi. Med et glimt i øjet og for at afslutte den del af ankomsten på en mindre sortklædt facon sagde jeg, at det nok var tid til at komme videre med møder, timer eller tilsvarende. Samtale er vigtig. Også selvom vi ikke er enige, er jeg enig i, at vi skal møde hinanden med respekt. Sådan mødte jeg eleverne, og sådan møder jeg alle mennesker.
Ellen Trane Nørby
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode