Behov for ny diskurs i den offentlige debat
Mange mennesker udenfor undervisningssektoren forstår ikke lærernes behov forforberedelse. Og det er klart! Det er fordi det ikke er forberedelse! Hvorfor skal jeg også brug tid på at forberede mig til undervisningen? Det kan da ikke være nødvendigt – jeg ka' jo mit stof! Sådan tænker mange mennesker, og de har ret! Det er jo eleverne, som skal forberede sig til timerne, ikke læreren. Ordet "forberedelse" er gammeldags, og beskriver slet ikke på adækvat vis det, som læreren bruger sin tid på. Der er behov for en ny diskurs i den offentlige debat.
Min arbejdsdag går typisk med at planlægge og tilrettelægge undervisningen, så flest mulige elever får størst muligt udbytte. Derfor: ud med ordet forberedelse, og ind med nogle nye ord. Ord som bedre beskriver det, vi gør, og som giver et mere retvisende billede i den offentlige debat. Måske ord som planlægning og tilrettelæggelse er bedre? De ord passer meget bedre med det, jeg rent faktisk foretager mig i dagene og ugerne op til undervisningen. Så fra nu af vil jeg ikke have et eneste minuts forberedelsestid, men tilgengæld en masse planlægningstid! Uden god planlægning og tilrettelæggelse er der jo ingen god undervisning.
Michael Jørgensen, lektor og TR-suppleant
Midtsjællands Gymnasium
Kommentar til indlægget
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode