VM i gymnasieskemaer

VM i gymnasieskemaer

Danskerne Matias Sørensen og Simon Kristiansen er finalister til VM i skemalægning. Her dyster de mod internationale topforskere om at lave de bedste gymnasieskemaer.

Gymnasieskemaer er på skemaet, når det bliver afgjort, hvem der har vundet VM i skemalægning, der bliver afholdt i Norge. I år fokuserer konkurrencen på gymnasier, og to danske ph.d.-studerende udgør et af fem hold i finalen.

Konkurrencen går ud på at bygge en matematisk model, som kan udarbejde det bedst mulige skoleskema for forskellige gymnasieklasser. Og selvom konkurrencen ikke specifikt handler om danske gymnasieklasser, men handler om high schools i verden, så tror makkerparret, at konkurrencen kan give dem ideer til, hvordan man kan gøre tingene på en anderledes måde herhjemme.

”Selve konceptet med konkurrencen er at skabe fokus på et område, der ikke er blevet forsket så meget i før. Konkurrencen plejer at fokusere på universiteterne, men i denne omgang handler det om gymnasier, og derfor regner vi med, at konkurrencen kan give os nogle inputs, som vi kan tage med videre til de danske gymnasier,” siger den ene halvdel af det danske hold, Matias Sørensen, der ligesom sin makker, Simon Kristiansen, skriver erhvervsph.d. ved DTU og Lectio. Netop Lectio er et computersystem, der bruges til studieadministration og skemalægning af de fleste danske gymnasier.

Der arbejdes for at mindske tid
Skemalægning på de danske gymnasier er kompliceret. I dag har eleverne mange valgfag, som skal tilpasses med de rigtige lærere og lokaler. Men skemalæggerne arbejder for at mindske den tid, som gymnasierne skal bruge på at udarbejde skoleskemaer.

”Hvert eneste år bliver der lagt skemaer. Men skemalæggeren får sværere og sværere ved at finde en løsning på årets skema, fordi der bliver trukket flere og flere begrænsninger ned over skemalæggeren. Det skyldes blandt andet, at der kommer flere valgfag til. Skemaet bliver udarbejdet hvert år, men det tager længere tid for den enkelte. Den tid arbejder vi på at mindske,” siger Simon Kristiansen.

Optimistiske danskere
Vinderne af VM er ikke offentliggjort endnu, men alt det hårde arbejde er dog gjort. Danskerne har afleveret deres program, der nu bare mangler at blive testet igennem af det norske dommerpanel. Onsdag får Matias og Simon at vide, om de er blevet verdensmestre i at lægge skemaer for gymnasier. Og en lettere optimisme kan sagtens spores.

”Vores mavefornemmelse er god, og vi tror på, at vi kan vinde,” siger Simon Kristiansen, der også mener, at det skal fejres med champagne, hvis det bliver til en sejr. Og det er selvom han har hørt, at champagne vist nok er dyrt i Norge.

VM i skemalægning bliver afgjort onsdag.