Venstre afviser ekstra valgfag
noname

Venstre afviser ekstra valgfag

Venstre er imod regeringens forslag om at indføre et ekstra valgfag på C-niveau. Partiet ønsker i stedet at løfte et B-fag til A-niveau.

I de kommende ændringer af gymnasierne har det store stridspunkt mellem regeringen og oppositionen indtil videre været karakterkravet.

Partierne er dog også uenige om andet. Ved de første reelle forhandlinger om ændringer af gymnasierne sagde Venstre ifølge Altinget Uddannelse, at partiet er imod at indføre et ekstra valgfag på C-niveau på stx.

Partiet foreslår i stedet, at eleverne skal hæve et B-niveau-fag til A-niveau.

Ifølge Altinget Uddannelse siger Esben Lunde Larsen, at grundfagligheden i gymnasiet skal styrkes. Han argumenter også med, ”at vi skal sikre os, at eleverne er klædt godt på, når de kommer ind på en videregående uddannelse".

I udspillet Gymnasier til fremtiden argumenterer regeringen for, at eleverne skal have et ekstra valgfag på C-niveau for at fastholde det almene gymnasiums bredde og sikre, at eleverne har mulighed for individuelt at tone deres studentereksamen.

Forslaget skal også ses i lyset af, at regeringen med sit udspil indskrænker udbuddet af studieretninger. Den ønsker, at alle studieretninger på nær én bliver A-A-B-studieretninger.
ABC-studieretninger skal ikke længere være mulige på stx og htx, men dog stadig på hhx.

Endnu flere timer
Regeringen foreslår desuden, at eleverne i alt skal have 100 timer ekstra i gymnasiet. Ifølge Altinget: Uddannelse kan det timetal "meget vel blive højere, hvis Venstre får sin vilje.”

Naturvidenskabslærerne kritiserede før jul, at regeringen skærer 15 timer ned på det naturvidenskabelige grundforløb (NV) samt 15 timer på hver af de tre naturvidenskabelige fag på C-niveau, som eleverne skal have. Eller med andre ord 60 timer i alt.

Esben Lunde Larsen vil ikke sige præcist, hvad han mener om forslaget endnu.

Til Altinget Uddannelse siger han dog:

”Vi kommer helt sikkert til at diskutere, om der er ressourcer nok til at nå de faglige niveauer, vi ønsker. Men jeg mangler et samlet overblik, før jeg kan udtale mig om det.”

Reduceringen af timetallet i NV og de tre naturvidenskabelige fag på C-niveau er delvist med til at finansiere det ekstra valgfag på C-niveau på 75 timer.