Ungdommens Folkemøde: Et stort laboratorium for lærere og elever
ungdommens folkemøde

Ungdommens Folkemøde: Et stort laboratorium for lærere og elever

Undervisningen skal ud i virkeligheden. Sådan lyder det fra arrangørerne bag Ungdommens Folkemøde. Gymnasielærere tager elever med til folkemødet, fordi det giver eleverne praksiserfaring med fagene.

Det faglige bliver mere vedkommende, når eleverne kommer ud af klasseværelset og bruger teorien i praksis. Den overbevisning deler Mette Louise Graah Rasmussen, som underviser i historie og religion på Aarhus Katedralskole. Derfor tog hun sin 2.g-klasse med til Ungdommens Folkemøde sidste år.

“Jeg er sikker på, at det bidrager positivt til fagligheden, når eleverne kommer ud og får noget praksiserfaring med faget. Vi havde et tema i historie om Grundloven, da vi deltog til sidste års folkemøde. Her var det godt for eleverne at opleve demokrati i praksis,” siger Mette Louise Graah Rasmussen. I år skal hun deltage med en 3.g-klasse i fagene religion og historie.

Ungdommens Folkemøde er en festival, hvor unge fra hele landet mødes med politikere, debattører, organisationer og mange andre aktører. Alle de deltagende organisationer er vært for en workshop, som omhandler en aktuel problemstilling. Disse kræver en forhåndstilmelding, som arrangørerne anbefaler, at man skal melde sig til i god tid.

Flere gymnasier deltager og bruger folkemødet som en del af undervisningen. I år foregår det tre dage lange arrangement i Valbyparken den 6.-8. september.

Eleverne havde god mulighed for at komme i kontakt med forskellige organisationer og få sat noget virkelighed på undervisningen,

Eik Andreasen, lærer
Christianshavns Gymnasium

Undervisningen skal ud i virkeligheden
Det første Ungdommens Folkemøde fandt sted i 2013 under det store Folkemøde på Bornholm, hvor 150 unge sejlede over til Christiansø og tilbragte en eftermiddag med forskellige workshops og debatter. Herefter har arrangementet haft massivt vokseværk, og i år forventer arrangørerne over 35.000 deltagere.

“Undervisningen skal ud i virkeligheden! Vi vil gerne styrke de unges demokratiske selvtillid og give dem en oplevelse, som appellerer til hele kroppen og ikke kun hovedet,” siger Olav Hesseldahl, indholdschef ved Ungdommens Folkemøde.

Arrangørerne estimerer, at 65 procent af deltagerne på folkemødet er gymnasieelever. I år har de udvidet Ungdommens Folkemøde fra to til tre dage. Tidligere har folkemødet ligget torsdag-fredag, men nu inddrager de også lørdagen til årets arrangement, fordi de ønsker at tiltrække flere unge, der studerer eller arbejder.

Kyllinger og kontakter
Sidste år tog biologilærer Eik Andreasen sin 2.g-klasse fra Christianshavns Gymnasium med til Ungdommens Folkemøde. Eleverne havde formuleret forskellige problemstillinger i fagene biologi og psykologi, som de skulle undersøge og forsøge at finde svar på til folkemødet.

“Eleverne havde god mulighed for at komme i kontakt med forskellige organisationer og få sat noget virkelighed på undervisningen. Eksempelvis var eleverne meget interesseret i Landbrug og Fødevarers stand, hvor de blandt andet havde kyllinger med,” siger Eik Andreasen, lærer i historie og biologi ved Christianhavns Gymnasium.

Personligt fik Eik Andreasen også noget ud af Ungdommens Folkemøde, da han blandt andet brugte muligheden på at finde inspiration og skabe kontakter til undervisningen igennem de forskellige foreningers mange stande på pladsen.

Tag selv bord
Ungdommens Folkemøde er lavet af unge til unge. Indholdschef Olav Hesseldahl beskriver festivalen som et stort laboratorium for både lærere og elever, hvor de kan tage for sig af retterne.

“Vi vil godt vise vejen og inspirere gymnasielærerne til at tænke i nye baner. Vi har en bred interesse i at få unge til at føle, mærke og deltage i demokratiet. Og vi håber, at Ungdommens Folkemøde kan bruges i mange forskellige fag i gymnasiet,” fortæller Olav Hesseldahl.

GL på Ungdommens Folkemøde

Mange gymnasier deltager og bruger Ungdommens Folkemøde som en del af undervisningen.

GL er også til stede på folkemødet med “Lærerværelset”, hvor der afholdes debat om karakterskala og deling af krænkende billeder på nettet.

Ungdommens Folkemøde foregår i Valbyparken den 6.-8. september.

Læs mere om Ungdommens Folkemøde her.