Undervisning med 15.000 mennesker
ungdommens_folkemoede_16_selandia

Undervisning med 15.000 mennesker

Ungdommens Folkemøde er en chance for at lære om samfund og demokrati på en måde, som eleverne ikke kan læse sig til, mener fire lærere fra Selandia.

Den amerikanske ambassadør i Danmark Rufus Gifford har været på scenen og givet sin analyse af den amerikanske valgkamp.

90 hhx og htx-elever og fire lærere fra Selandia i Slagelse har fået ny viden og inspiration til samfundsfagsundervisningen om det amerikanske præsidentvalg, som afgøres til november.

Lærer på hhx-afdelingen Gerda Toftgaard går med sine kolleger og faggruppe på Ungdommens Folkemøde på Frederiksberg og taler begejstret om indslaget til det amerikanske valg. Det er trods alt ikke hver dag, den amerikanske ambassadør optræder som gæstelærer i samfundsfag.

“Han var også meget nem at forstå for vores elever,” indskyder hun og taler videre om polariseringen i det amerikanske samfund og drager paralleller til Europa.

Kollegerne Annette Pedersen, Britt Hanfgarn og Mads Munkholm går i solskinnet forbi telte og boder hvor FN, DGI, LO, DI og mange, mange flere interesseorganisationer kommer med deres bud på Danmarks og verdens tilstand til gymnasieelever og mange andre unge.

Eleverne fra Selandia er ude at løse opgaver og samle viden om blandt andet det danske demokrati.

Læs: Eleverne indtager folkemødet

Politik for unge
De fire lærere suger også til sig.

“Det er også lærerigt for os at se, hvordan de politiske partier henvender sig til de unge, og hvad der virker på de unge,” siger Mads Munkholm.

For eksempel er der nærmest gabende tomt nede i teltet hos SF’s ungdom, som har stillet klapstole op til politiske drøftelser. Mens der er liv hos Alternativet, hvor de unge ligger på jorden og med tuscher skriver deres bud til partiets nye ungdomspolitik.

“Vi er presset på tiden til hverdag og kommer ikke så ofte ud. Her kan vi rykke demokratiundervisningen ud i virkeligheden, og eleverne kan i praksis lytte og være en del af demokratiet,” siger Mads Munkholm.

Samtidig er Ungdommens Folkemøde også en måde for de fire lærere at holde et daglangt, gående, stående og lyttende faggruppemøde, hvor helhedsplanen, SU-debatten, FN’s Verdensmål og den aktuelle politiske kultur bliver vendt.

Samtidig har gymnasierne også mulighed for at deltage i workshopper med for eksempel dilemmaspil om flygtningekrisen eller om fællesskab i 2016. De orange workshoptelte er fyldte, og workshoppene er allerede for lang tid siden udsolgt.

Lærerne på Selandia regner med at komme tilbage igen til næste år. Og som de pointerer, så koster det jo ikke mere end en togbillet til eleverne.

“Det er en festival med gods i,” siger Gerda Toftgaard.

Ikke fokus på karakterer
En af de tre initiativtagere til Ungdommens Folkemøde, Olav Hesseldahl, fortæller, at der er mange gymnasier, som har fået samme idé som lærerne fra Selandia. Stort set alle gymnasier i hovedstadsområdet deltager med klasser, og der er også elever fra hele landet, fortæller Olav Hesseldahl.

“Mange gymnasier lider på dannelsesfronten, og unge er meget fokuserede på karakterer, og om det, de lærer, gavner dem. Vi vil skabe et rum i skolehverdagen, hvor fokus er et andet sted,” siger Olav Hesseldahl.

“Vi vil hive undervisningen ud i virkeligheden og tage virkeligheden med tilbage til skolen igen. Det kan være lærerigt at se og forstå den danske model frem for at sidde ned og lære om den,” siger Olav Hesseldahl, da han står i Søndermarken og ser ud over en del af de omkring 15.000 unge og voksne, som i dag deltager i folkemødet.

Ungdommens Folkemøde

For første gang afholdes Ungdommens Folkemøde. I Søndermarken på Frederiksberg mødes unge fra hele landet med hinanden, politikere, beslutningstagere og mange andre aktører.
Flere gymnasier deltager og bruger folkemødet som en del af undervisningen.

GL er også på Ungdommens Folkemøde med en lærerlounge med inspiration, debatter og kaffe.

Følg med på ufm.16.dk, Twitter #ufm16Facebook eller på Instagram ufm16